Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-14, 19:43   #16
Ethereal
Medlem

Medlem siden: Dec 2013
Alder: 42
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Utover det BenteR og Vaskeklut forklarer veldig lettfattelig her, er det ikke så mye å tilføye utover:

1. Hvis noen tjener på at flere blir overvektige/syke, så er det ikke staten. Vi har et offentlig helsevesen/velferdsstat som allerede sliter med kapasitet, og vil slite mer med eldrebølgen. Med mindre kostholdsrådene har vært en stor konspirasjon for å faktisk bare ta livet av folk (...) så...

2. Å saksøke det offentlige vil jo da betyr at man risikerer å ta mer penger (også dine penger, siden vi betaler med skatt) fra et system som faktisk skal ta seg av konsekvensene av overvekt/sykdom, og som også kan sponse uavhengig forskning.

3. Som BenteR sier, statens kostholdsråd går fremover, og mange kan leve veldig lange, sunne og slanke liv på de rådene. Det er ingenting hårreisende over de rådene.

4. Men, siden mennesker fungerer forskjellig, OG siden man i dagens samfunn må regne med at private interesser i kost og helse vil føre til forskning og råd som ikke er bra for akkurat en selv, så er evnen til å tenke selv veldig viktig. Å pålegge enkeltmennesket så mye ansvar er hjelp til selvhjelp.

5. De offentlige kostholdsrådene har aldri inkludert fast food, og har aldri oppfordret til overspising og å ikke være i aktivitet. Selv om de offentlige rådene går på en større karbohydratandel enn du mener er rett, har staten aldri oppfordret til at 50/60% av kostholdet skal bestå av hvit pasta og smågodt.

6. Og, jeg tror du har misforstått veldig når du mistenker at "langsomme karbohydrater" gjør en langsomt mett. Jeg vet ikke hvor mye smågodt du rekker å spise før du blir mett, jeg ville lett greid å spise altfor mye.

7. Å endre holdninger, når det kommer til så og si alt, krever som regel tid, ikke søksmål.

8. Og, kosthold er ikke noen som noengang vil ha en absolutt fasit som gjelder for alle- det er ikke som da man fant ut at røyking var skadelig, og gikk over til å ikke anbefale noen å røyke.

9. Man anbefaler nå f.eks. noen glass rødvin i uka for antioksidantenes skyld- at en del overdriver noe og er alkoholikere, er ikke en direkte følge av at det offentlig har sagt at litt alkohol er greit.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat