Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.
Når det gjelder treningen så ville min terapeut sagt "hvordan liker du å trene" (Og svaret kunne godt ha vært "jeg liker sisten")... og "hva skal til for at du kommer til å prioritere tid til sisten" og "hva stopper deg fra sisten"?
Altså sånn helt generelt går det ut på spørsmål for å
- finne ut hvor man er/hvordan ting er nå
- finne ut hvor man vil/hva man ønsker å oppnå
- finne veien fra "er" til "vil"... Ikke hele veien, men starten videre, neste skritt.