Tråd: Ok, Question:
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-14, 02:47   #10
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ok, Question:

Kjøttdeig er jo bare oppmalt kjøtt og fett (om du ikke velger sorter som er tilsatt masse vann og salt da) og er derfor en genial mat for oss lavkarbere.

Det er helt normalt å spise 2 måltid på lavkarbo siden vi bruker fett som energikilde og dermed holder oss mette likevel, men det blir feil om man ikke spiser nok til å få dekket kroppens behov.

Jeg vil anbefale deg og f.eks. bruke fløte i kaffien om du drikker det for å lure i deg litt mer fett. jeg tåler ikke meieriprodukter og bruker derfor av og til 1 ss kokosolje i kaffien (pisker det i med stavmixer).
Ellers er det godt med smoothier, og de kan greitt lages og ha i kjøleskapet og så bare riste dem opp før servering.
Jeg har også stort sett alltid stekte kyllingvinger eller karbonaderuller, grønnsaker i staver + hjemmelagede dipper stående i kjøleskapet, slik at det går greitt og nappe en sånn dann og vann uten at det trengst å føles som et helt måltid. Stekt ost husker jeg også var skikkelig snadder om jeg hadde lyst på noe godt. Ellers er saltbakte mandler snadder, eller helt enkelt nøtter naturell som småspisemat.
Lever du på bare 10 karbohydrater pr dag, så ligger du UNDER det som anbefales for ketolysekuren. Der anbefales det mellom 15 og 20 karbohydrater. Siden storparten av karbohydratene skal komme fra grønnsaker, så vil det bety at du ikke får i deg nok grønnsaker. Grønnsaker er ikke bare næringsrike, men også rike på fiber, noe som igjen hjelper hele tarmsystemet vårt.

Jeg har aldri brukt kjøpesalater som underlag for pålegget på brødskivene/knekkebrødene jeg har laget, men brukte i stedet ostehøvelen og høvlet et tykt lag ekte smør på skiva, og så hadde jeg alltid på paprika, vårløk, rødbeter, etc oppå pålegget + jeg er en svoren fan av majones (lager min egen her hjemme, og den er både god og sunn og har mye olje i seg).

Når det gjelder salater, så har jeg aldri blitt mett av disse sakene man får kjøpt med et tonn kinakål, litt paprika, tomat og mais og kankskje 12 reker. En salat for meg er for eksempel hjertesalat, stekt bacon og stekt sopp, rødløk, paprika, agurkbiter og selvsagt en god dressing over. Før jeg ble allergisk mot meieriprodukter brukte jeg også ofte å rive f.eks. parmesan ost over og jeg elsket å bruke en blanding av rømme og fløte og majones, litt ketchup, kajennepepper og hakket sylteagurk som dressing. Nå kanjeg ikke det lenger og bruker derfor enten helt enkelt oljedressing tilsatt f,eks, frest hvitløk og sesamfrø eller kanskje en dressing der jeg blander majones med min hjemmelagede sweet chili saus (oppskrift her på forumet).
Pointet er at mine salater inneholder både fett og protein og dermed metter de mer.
Det finnes alltid en løsning bare man leter

Om du spiser så lite at du er i kaloriunderskudd, så vil du selvsagt sulte deg ned. Folk som ikke får mat blir jo tynnere, men det er ikke en spesielt sunn måte og gjøre det på + faren for at du flyr opp i vekt når du engang sprekker er veldig stor.

Jeg ville anbefalt deg og planlegge, gjerne også bruke en tabell slik som på www.diett.no, der du planlegger hva du skal spise en uke og lager det i størst mulig grad klart før uken starter. Siden du velger ketolysekuren, så skal du passe på at maten din pr dag inneholder mellom 15 og 20 karbohydrater og at dette blir fordelt utover dagen. Normalt sett tenker vi ikke kalorier i starten, men spiser oss passe mette. Det er om du etter en tid kommer på et platå der du står stille at vi pleier å se på kaloriene. Du må bare passe på at du får i deg nok kalorier, siden sulting ikke er bra.
Velg mat som du vet du liker/har lyst på og pass på at du får i deg nok vann og også salt.

Sist redigert av BenteR : 18-10-14 kl 07:11.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat