Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-14, 00:15   #5
Ethereal
Medlem

Medlem siden: Dec 2013
Alder: 41
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

ja jeg vet det og det beklager jeg, men målet mitt er på en måte å ikke telle kalorier om du skjønner, jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere og fikk aldri hjelp, derfor jeg heller ikke er blitt kvitt det med å telle kalorier. Det er ikke noe godt å ha det slik for å si det sånn

Jeg er veldig for nye sjanser for folk som innrømmer at de kanskje ikke håndterte ting helt bra før, så jeg svarer deg ordentlig.

Jeg skjønner kaloribesettelsen, jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser som egentlig vedvarte til jeg tippet 30. Og det er ikke gøy, og det er ingen magisk løsning for å komme over det- sånt sitter godt fast.

Det du kan gjøre er jo å prøve å følge lavkarbo, ordentlig, og holde et øye med kaloriene. Det kan hende at du greier å gi slipp/løsne litt på kontrollen når du ser at vekta går nedover.

Svært mange på lavkarbo spiser faktisk langt færre kalorier enn en skulle tro, så kanskje du ser, hvis du holder øye med dem litt, at du har regulert dem selv med kostholdet. Å hive i seg fløte og ost og nøtter og se kaloritallet bikke oppmot 3000 kan gi selv de uten spiseforstyrrelser panikk.

Man råder ofte nybegynnere (nå er jo ikke du helt fersk på dette da, men generelt) til å gi blanke i kalorier og spise "fritt", til man er ordentlig mett. Dette funket aldri på meg, som uansett om jeg ville eller ikke, kalkulerte kalorier.

Jeg teller kalorier fortsatt, for å holde en viss kontroll, men for meg oppleves ikke dette som en belastning lenger. Jeg greier å slappe av mer, godta at om jeg spiser en del mer enn normalt en dag, så jevner det seg ut etterhvert. Og, hvis du følger med på kaloriene så kan det hende at du oppdager at det ikke er et så pinlig nøyaktig regnskap at hvert gram betyr noe.

Mitt beste forsøk på råd, selv om det ikke finnes noen magisk løsning på det der, er å ta det gradvis. Babysteps. For meg har kalorier blitt noe jeg holder øye med, ikke noe jeg teller så manisk at jeg går rundt og kalkulerer dem og får akutt angst hvis jeg spiser mer enn planlagt. Å bare holde øye med energinntaket er i alle fall en del mindre anstrengende enn å telle og tenke på dem hele tiden.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat