Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd
Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.
Tusen takk for svar jeg tenkte skrive inn på diett.no faktisk for da får jeg litt kontroll på kaloriene og når jeg tenker etter hehe så funket det sist.
unnskyld hvis dette blir for personlig men jeg var hos gynokologen tidligere denne uken og da hu sku kjenne i forhold til eggstokkene mine så kjente hun og på den siden tarmen er og den var irritert så kanskje det da blir bedre ogom jeg kutter ut karbo som knekkebrød osv men en ting, er det virkelig ikke så nøye om man spiser 3 eller 5 måltid på lavkarbo? for leser jo så mye i forhold til å holde opp forbrenningen om du skjønner meg, men som jeg har lest om lavkarbo så skal en vel spise når man er sulten?
Tusen takk for svar nok en gang 
Ang. fordøyelsesproblemer vet jeg ikke mye om det, men er du plaget og føler deg bedre uten korn, så er det jo greit å unngå det. Hvis du er på grensen til PCOS, uten at jeg vet mye om PCOS heller i detalj, så er vel lavkarbo generelt anbefalt for PCOS-problematikk.
Ang. hvor mange måltid man spiser i løpet av en dag, er "man må spise hver tredje time" etc en av de mest idiotiske og seiglivede mytene om kosthold som eksisterer. Om man spiser lavkarbo eller ikke, er ikke kroppen og forbrenningsprosessen så skjør og lettpåvirkelig at den må få et visst antall måltider, måltider med så så mange timer mellom, ikke spise etter 20 etc. Hvis menneskekroppen og forbrenningsprosessen (som jo er den fysiske prosessen som holder oss gående) var så følsom at den trenger finjustering med så så mange måltider per dag, ville ikke mennskeheten overlevd gjennom historien og frem til nå. 
Om man spiser lavkarbo eller ikke, så er "spis når du er sulten" noe man bør leve etter. At vi har sultfølelse er jo et ganske godt tegn på at kroppene våre er flinke til å si ifra når de vil ha mat. 
Om du har vært i hard aktivitet/brukt mye energi en dag, f.eks etter en treningsøkt, vil du jo trenge mer mat, og gjerne fortere, enn om du har ligget på sofaen og sett tv. Du lader ikke smarttelefonen din hvis du ikke har brukt den og den har så og si fullt batteri, sant? 
(å lære seg å skille sultfølelse fra andre behov, som tørst, eller som "jeg har lyst på noe", er en annen sak)
Men lavkarbo eller ikke- spis når du er sulten, stopp før du er stappmett. Det er totalt inntak gjennom et døgn, over en uke, etc, som gjør noe forskjell, ikke om du spiser frokost eller ikke.
Sist redigert av Ethereal : 13-12-14 kl 10:00.
|