Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå
Det virker som om du har såpass høye verdier at statiner er å anbefale. Jeg er rimelig sikker på at du ikke er i stand til å forandre verdiene nevneverdig med kostholdsendring. Om dette er ønskelig er også et annet spørsmål.
I utgangspunktet tror jeg ikke høyt kolesterol er farlig, eller at mettet fett øker risikoen for hjertesykdom. Det har blitt skrevet mye om disse emnene i "VOF". I tillegg har Pål Jåbekk flere interessante poster om temaet på bloggen sin.
Likevel vil jeg si at ditt tilfelle er noe utenom det vanlige, da kolesterolverdiene er ca 4ganger høyere enn normalt. Og personer med Familiær Hyperkolesterolemi er i langt høyere grad utsatt for Hjerte og kar-sykdom enn personer som ikke har denne genetisk betingede tilstanden. Her vil jeg anbefale deg å lese deg godt opp på egenhånd, slik at du kan danne deg en mening selv. Kan anbefale Uffe Ravnskov og Malcolm Kendrick blant forskere som ikke er bekymret for høyt kolesterol. For motsatt syn kan jeg anbefale lipidklinikken, mest sannsynlig burde din fastlege henvise deg dit. http://www.oslo-universitetssykehus....ipidklinikken_
Om jeg hadde vært i din situasjon ville jeg: Fortsatt å spise etter Optimal ernæring-prinsippet og tatt statiner.
|