Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-14, 12:47   #7
JackElam
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2014
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Takk for innspill.

Jeg har nå sjekket kolesterolverdiene i nærmeste familie.
Min far har 5,3 på en blodprøve fra 2012. Jeg har en legeerklæring fra 2000-tallet der det er oppgitt at han har hyperkolesterolemi, men det kan bety alt fra 7-8. Hans gamle lege er død.
Ingen hadde hørt noe om at Farfars kolesterol var høyt. Farfar døde 77 år gammel av lungekreft. Farmors ligger rundt 8 på det høyeste, hun hadde et infarkt i 50-åra men lever enda. 82 år. Tante på denne siden hadde også under 8, hun hadde ikke hørt noe om at noen onklene/tantene hennes hadde høyt kolesterol.

Morfar ligger rundt 8 på det høyeste, han er ikke på statiner. Han er 86 år. Mormor har 4,3, hun er på statiner. 79 år. Tante hadde 7. Ingen onkler som har hørt noe om sitt kolesterol. Mor døde av Kreft i 1996.

Da lurer jeg på om virkelig kan ha Familiær Hyperkolesterolemi (FH). Har tatt en gentest rett før jul, får svar i Januar.

Det er noe som heter Homozygot og Heterzygot FH,
Ved Homozygot arver man fra begge foreldrene og det vises i Kolesterolmålinger på 20 og man kan se hjerteproblemer allerede i ungdomsårene.
Ved Heterozygot arves det av en forelder, vanlige tall er her 8-12.

Nå har jeg tall som viser at jeg er homozygot, men med familiehistorien og nåværende slektninger med 5-8 i kolesterol er det virkelig mulig? Burde ikke en i min nærmeste familie ha hatt store hjerteproblemer før 50?

Kan det være andre årsaker til mine verdier?
Svikt i kroppens organer?
Stress, overtrening, utmattelse?
Oversensitiv pga ekstremt egg-inntak i 12 mnd?

JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat