Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.
Ok. Jeg har to unger, nå er de store (14 og 16 år), men stort sett har denne rytmen vært rimelig lik i alle år. Jeg er alene, men halve tiden omtrent er ungene hos pappan, de dagene de er borte er jeg også borte, så husarbeidet må jeg uansett gjøre når ungene er hos meg, har altså ikke "fritid" hjemme.
Jeg står opp kl. 6 og ordner meg, noen ganger tar jeg en dusj, men ikke alltid. 6:30 vekkes første unge, 6:40 vekkes neste, jeg smører matpakker mens jeg vandrer litt mellom rommene og vekker dem. Vi spiser frokost foran hver vår skjerm (fydda!) og etterpå hender det jeg rekker å ta kjøkkenet en liten runde, men det er ikke alltid jeg gidder. 7:30 går jentungen og jeg og 10 min senere går guttungen.
Jeg er hjemme ca. 16:15 og da lager jeg middag til oss. Vi spiser sammen ca. kl. 17-17:30. Etterpå gjør ungene lekser 1 times tid, jeg kan da ordne litt på kjøkkenet (men det gjør jeg som oftest mens jeg lager middag, tømmer oppvaskmaskina mens potetene koker opp før jeg begynner med resten av maten f.eks.) samtidig som jeg hjelper jentungen med leksene. Kanskje setter jeg på en vaskemaskin før middagen, denne er det ikke alltid jeg rekker/gidder å ta om kvelden så den får gjerne ligge i maskina til neste morgen, da tar jeg den før jeg går på jobb.
Etter at leksene er ferdig rundt kl. 19 gjør jeg veldig lite husarbeide som regel, ofte er jeg sosial med jentungen, vi kan spille noe eller bare skravle, se på tv og sulle på nettet samtidig som vi snakker sammen. Ofte er en venninne innom i kveldinga på mandagene og på tirsdagene har jeg besøk av mine to søstre fra 19-22 som oftest.
Støvsuging og mer omfattende klesvask og storrydding og sånt tar jeg annenhver helg når jeg er hjemme. Jobben gjør jeg på jobb, i arbeidstiden. Noen ganger føler jeg at om helsevesenet hadde sett leiligheten hadde barnevernet kommet på døra, men stort sett lever jeg etter mottoet - "Her er rent nok til å bevare helsa, men rot nok til å bevare lykken". 
Jentungen elsker å male og holde på med formingsaktiviteter så her flyter det gjerne med slike ting på spisebordet. Noen ganger (tirsdager da vi bruker bordet når tantene kommer) rydder jeg hele bordet når vi skal spise, ellers måkes det meste bare bort til den ene enden av bordet så vi har plass til å spise på den andre enden. Det går helt fint! 
|