Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!
Silje:
Kjemien her blir vel omtrent som med kalorimodellen tenker jeg. Bombekalorimetert (forbrenningsovnen) må nok ha mer oksygen for å forbrenne fett. Men kroppen er som kjent ikke en forbrenningsovn - den er en levende organisme - og mange av musklene foretrekker fett. Hjeretet og glatt muskulatur benytter utelukkende frie fettsyrer til energi. Det at fett er foretrukket indikerer ikke akurat at det er vanskeligere å benytte.
Men så var det tilgangen på frie fettsyrer da. Glukagon er det hormonet som slipper fri de frie fettsyrene i blodet, og glukagon virker i balanse med insulin. Så ved mye insulin (mye glukose), har blodet lite glukagon, derav dårlig tilgang på frie fettsyrer - og de musklene som kan må ta til takke med "rask" energi fra glukose.
En ubalanse i insulinnivåene kan ta veldig lang tid å rette opp, opp til mange måneder - så da vil det antagelig for en voksen kunne ta lang tid før en får direkte nytte av de frie fettsyrene som brennsel.