Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-06, 21:17   #11
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Silje:
Kjemien her blir vel omtrent som med kalorimodellen tenker jeg. Bombekalorimetert (forbrenningsovnen) må nok ha mer oksygen for å forbrenne fett. Men kroppen er som kjent ikke en forbrenningsovn - den er en levende organisme - og mange av musklene foretrekker fett. Hjeretet og glatt muskulatur benytter utelukkende frie fettsyrer til energi. Det at fett er foretrukket indikerer ikke akurat at det er vanskeligere å benytte.

Men så var det tilgangen på frie fettsyrer da. Glukagon er det hormonet som slipper fri de frie fettsyrene i blodet, og glukagon virker i balanse med insulin. Så ved mye insulin (mye glukose), har blodet lite glukagon, derav dårlig tilgang på frie fettsyrer - og de musklene som kan må ta til takke med "rask" energi fra glukose.

En ubalanse i insulinnivåene kan ta veldig lang tid å rette opp, opp til mange måneder - så da vil det antagelig for en voksen kunne ta lang tid før en får direkte nytte av de frie fettsyrene som brennsel.