Sv: Hva er greit å drikke?
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Ikke at jeg er noen ekspert på kjemi, men et vannmolekyl er et vannmolekyl, og så vidt jeg husker, så er det ikke mulig å forandre på størrelsen til et atom. Så et vannmolekyl vil ha en fast størrelse.
Vannmolekyler spaltes ikke eller forandrer størrelse når man blander saft eller noe annet drikkendes i et glass vann. Derimot legger de seg rundt f.eks et sukkermolekyl og frakter det ut i resten av vannet (dvs når sukker løses opp i vann), så en sukkerløsning vil inneholde større molekyler enn reint vann. Sukker er en ikke-ionisk løsning. Salter, som er ioniske løsninger, vil spaltes i vann, så her vil resultatet bli mindre salt-"atomer" som omringes av vannmolekyler. Heller ikke her er det noe som blir mindre enn de opprinnelige vannmolekylene.
Jada, dette var heeelt ute på sidelinjen, men jeg bare måtte si det  
Helt greit med en forklaring, siden jeg tidligere har fått dette feil fra ernæringsfysiologen min. 
Vet ikke hva som er årsaken, men det er iallfall veldig vanlig at de som har tatt gastric bypass har problemer med rent vann i den første tiden etter operasjonen, men at det går mye lettere å drikke f.eks saft. Må jo være et eller annet kjemisk som skjer med vannet når det er tilsatt saft som gjør at det blir enklere å drikke da?
|