Vis enkelt innlegg
Gammel 22-01-15, 08:04   #24634
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har fått avslag på forlengelse av aap sånn plutselig uten noen samtale fra saksbehandler. Jeg er sjokkert. Har vært sykmeldt/på aap i 8 år. Vil søke ufør, men NAV har sagt nei, at jeg må utredes mer først. Har vært i jobbpraksis, og mange typer behandlinger. Legen min sier jeg er 100% ufør. Praksisplassen var enig. Nå står jeg uten noe. Skal klage, noen som har tips, erfaringer med å klage til NAV?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

For det første, NAV kan ikke bestemme om du skal søke eller ikke. De skal bare behandle søknaden din, og det er ikke din saksbehandler som skal avgjøre det.
Skjønner ikke helt at du har kunnet gå åtte år på AAP og fremdeles ikke er utredet nok, burde vært mer enn god nok tid til det.
Jeg ville fått hjelp av legen til å søke faderlig fort. I verste fall kan du søke sosialhjelp frem til enten AAP blir gjeninnført eller du får svar på uføresøknaden.
Jeg ville også klaget på vedtaket om at du ikke lenger har rett til AAP og vist til, ved attester, at både lege og praksisplass mener du skal søke uføretrygd og at du derfor må få AAP innvilget videre i søke-prosessen (kan ta opptil åtte måneder og få en uføresøknad ferdigbehandlet, og har du ikke god nok dokumentasjon er det ikke sikkert du får søknaden innvilget)
AAP skal i utgangspunktet bare være i tre år etter året som sykemeldt, men av en eller annen grunn er det blitt forlenget flere ganger hos deg, men altså ikke denne siste gangen.

Bente sier mye riktig!
Meld deg inn i gruppen Nav Kamp Oprettet 2010 på fb. Der er det mange som kan reglene og noen som kan hjelpe deg i kampen om du trenger det.
Erfaring tilsier at du får avslag på uføresøknad om den ikke er godkjent og anbefalt av din saksbehandler. De anbefaler deg å søke når de mener du har vært gjennom alt som trengs. Dog rart at du har vært i systemer så lenge og på aap i 5 år (aap kom 1.3.10), når 4 år egentlig er maks.
Klag på vedtaket om avslag med god dokumentasjon fra alt og alle du mener har noe med saken å gjøre. Noen ganger er det rett og slett bare gjort en feil! Skjedde meg ved avslag på det som den gang het attføring. Med nye papirer ble det innvilget på dagen.
Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)