Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-15, 19:34   #10
JackElam
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2014
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Jeg fikk svar på gentesten i Januar. Det er ikke påvist noen mutasjon som kan forklare min hyperkolesterolemi. Med 95 % sikkerhet står det skrevet. På grunn av den uttalte hyperkolesterolemi vil de foreta ytterligere analyser med tanke på sjeldne årsaker til hyperkolesterolemien. Men det ser ut som jeg da ikke har FH.

Har også målt kolesterol 4 ganger i siden siste måling 11 desember.
22 Des: 15,8 (12,8 LDL).
6 Jan: 12,3 (10,0 LDL).
19 Jan: 10,2 (LDL 7,9)
2 Feb: 7,7 (LDL 5,2)

Da tok det 10 uker å stabilisere seg.

Da jeg nevnte for legen at jeg vurderte å høyne på fettinntaket litt (uten egg) da jeg har gått ned 7 kg siden omleggingen og 300 gram protein var mye, ble han veldig negativ.
Han sa at jeg har vært totalt feilernært og det ser ut som han mener mye fett i kosten er feilernæring. Jeg påpekte at det mest sannsynlig var de 20 stekte eggene som kjørte opp kolesterolverdiene.
Har regnet på det og jeg fikk i meg over 7 gram rent kolesterol per dag i 11 mnd. Jeg er ikke 100 % sikker på at det er eggene, det kan jo være gallesaltene, altså at jeg ikke klarer å fordøye fett. Men legen sa sist at lever og lever-enzymer var testet og godkjent.

Jeg tar nå sjans på å øke fettinntaket betraktelig (uten egg) og halvere proteininntaket. Tar en kontrollmåling om en måneds tid.

JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat