Sv: Noen må si det
Off topic her igjen.....
Opprinnelig lagt inn av Kristian
Mener du hun som teller kalorier . trodde ikke kaloritelling var en del av dietten.
Atkins er i utgangspunktet ikke en telle kalori diett, men den gode Dr. A har ikke et så rigid system som de fleste har inntrykk av. Han har nemlig en rekke løsninger/variasjoner og forslag til de som ikke lykkes på grunn-"dietten". Atkins er langt fra bare induksjon, de første 14 dagene (eller hvor lenge folk velger å følge filosofien).
Så joda, Kristian, karloritelling anbefales for de som har sterk metabolsk motstand (lav forbrennign/lav stoffskifte som ikke lar seg kickstarte av høyfett) og tar av veldig seint. De kan i noen tilfelle ha nytte av å skjele litt til kalorier også, da slike problemer ofte skyldes lav toleransegrense for både karber og kalorier. Atkins anbefaler da et kalori inntak på mellom 10 og 12 ganger din aktuelle vekt i pund pr dag. Ikke mindre enn 10 ganger og ikke mer enn 12 - for optimalt resultat. Dvs. for meg som ligger på rundt 64 kg/141 lbs, betyr det at jeg absolutt ikke bør ligge under 1410 kalorier pr dag og ikke mye over 1692. Dette stemmer forøvrig med hva de fleste andre lavkarbo retninger har funnet ut at er optimalt, - og hva "The Thyriod Diet" anbefaler. OM man da vil telle kalorier i tillegg.
Heldigvis er det ikke nødvendig for de fleste - men i erfaringen med såpass mange pasienter gjennom såpass mange år, lærte Atkins eterhvert mange nye ting han også. Som han tok med i de oppdaterte utgavene av boka si.
Dessverre er disse endringene/tilleggsrådene med i den norske utgaven, soden den er basert på eldre utgaver av boka.
Og så tilbake til topic:
Jeg gjentar at det jeg savner hos Skaldeman er nøyaktig det både Torkil, Atkins og flere andre før dem, har innsett. Det som flere her inne så riktig har påpekt: Nemlig at det ikke finnes bare en sannhet. Det finnes ingen fasit, - en metode som er riktig for alle. En fremgangsmåte må kanskje endres. Ny erfaringer fra brukere kan brukes til noe positivt. Det nærmeste Skaldeman har kommet litt ydmykhet her, er å si at, joda, metoden hans er den eneste rette for alle, men den funker ikke for alle. I mitt hode er det som ikke funker for meg heller ikke riktig for meg. Det blit ordkløyveri. I tillegg er hans syn at årsaken til at den ikke funker like bra for kvinner som for menn at kvinner ikke klarer å spise så mye fett. Så enkelt er det ikke. Kvinnekroppen er en underlig sak full av hormoner, og ikke en maskin. Jeg håper at Skaldeman har noe nytt å by på når han nå holder på med kvinneboka si - og at kvinnesynet hans kanskje har endret seg noe.