Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-15, 17:19   #13
Martinli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 7
Martinli er på en erverdig vei
Smile

Sv: Er jeg på rett spor/implementering av ymse ting

Opprinnelig lagt inn av Slush, her.

Hei du!

Jeg startet selv på lavkarbo for å oppnå ketose for en liten måned siden og du høres ut som meg! Den keep-it-simple filosofien din er nok det letteste for oss. Vi har ikke lyst til å telle kcal og vi har lyst til å gjøre det enkelt. Vi behøver rett og slett ikke ris/poteter/pasta. Asparges, Aubergine og sopp etc. er nydelig som tilbehør til kjøtt/fisk etc.

Et par ting jeg har funnet ut av selv underveis.

Tomat; Jeg vet det inneholder karber, men i så liten grad at jeg digger det. En kvart tomat i salaten eller stekt inn i omeletten. Nom. Jeg behøver noen C-vitaminer når jeg ikke lenger drikker appelsinjus.

Magnesium/kalsium; Jeg tar tilskudd av disse i tab. form. Litt som deg. Jeg vet ikke om jeg behøver det, men jeg testet uten noen dager og jeg ble litt slappere og ikke så ..energisk.

Fett; Vri det mot omega-3 fett om du kan. Jeg sitter med en følelse av at jeg har vært litt ukritisk til bruken av planteoljer (omega-6).. og styrer nå inn på en mer omega-3 basert hverdag. Hei igjen Tran! Hade bra Olivenolje hvergang jeg steker noe!

Velkommen kompis, og lykke til!

Takk for det! Artig med litt kommentarer og interesse for dette

Ang. vitaminer. Så anbefaler jeg til alle som bor i Norge å ta vitamin D. De har forsket litt på vit D i sverige og funnet ut mer en 60 % er under de anbefalte verdiene. Jeg bor langt nord for polarsirkelen og har derfor veldig sol 4-5 mnd i året. Begynte å ta vit D i fjor høst. Bestiller fra england hvor de selger tabletter helt opp til 10000 iu konsentrasjon, i Norge er maks 400 iu.. Har tatt 5000 iu hver dag siden da. Hjalp veldig på energinivå, blir ikke slapp før jeg skal bli det på kvelden Har i tillegg atopisk eksem og tørr hud. Dette er blitt så å si ikke eksisterende problem lenger. Brukte mye steroidesalver før og har brukt det i mange år.

Sink og magnesium bruker jeg også. Trener styrketrening 2-3 gangeer i uka og hjelper en del mot stølhet. En annen grunn er at det er med på å stimulere testoseronproduksjon som er viktig for godt humør og god helse hos menn. Magnesium gjør også fordøyelsen bedre. Jeg merker ingenting til slapphet mer, uansett når på dagen jeg tar disse. I starten var jeg litt døsig etter inntak av magnesium. Kanskje slappheten du føler ogsågår over.

Ja, har også tenkt litt på det med mer omega 3. Blir veldig mye meierismør her i gården. Tran blir vel den enkleste måten å øke inntaket av omega 3 på. Så skal gå til innkjøp av det. Får i meg veldig lite vegetabilsk fett/planteoljer. Er det noe jeg bør gjøre?

Ja den "keep it simple" gjennomføringsmåten gjør dette gjennomførbart for min del. Har inngått en avtale med min bedre halvdel om at vi skal spise samme middager minimum 3 ganger i uken. Så har tenkt å finne ut noen spesial middager som er lavkarbo som hun og kan like. Hadde vært artig å overrasket henne positivt, noen gode middager. Hun er ikke så glad i kun gnage kjøtt og og bare fett. Og "selvfølgelig"er hun laktose intollerant. Så blir spennende med det.

Ellers kan jeg jo dele mine erfaringer med deg sålangt, selv om jeg bare nærmer meg 20 dager så langt.

- Sultfølelsen har så og si blitt borte.
- Mer behov for søvn, må legge meg en time tidligere. Men, å stå opp føles lettere.
- Føler meg varm, kan noen ganger være ubehagelig når jeg skal legge meg.

Negativt, samboer klager noe over ånde av og til. Ellers lite å registrere.

Føler meg generelt bedre. I sær at man slipper den dødsmett følelsen etter et godt måltid, som før gjorde at man var veldig sofalysten etter middag før.

Det med litt tomat i omeletten skal testes.

Martinli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hakuna matata Svar med sitat