Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-15, 03:44   #1
Eilajar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2015
Hvor: Hordaland
Alder: 31
Innlegg: 3
Eilajar er på en erverdig vei

Lavkarbo uten egg for alltid?

Hei, dette vil nok bli et litt langt innlegg, men forhåpentligvis, så skal det bli lesbart
Men om det ikke er interessant med bakgrunnshistorie, så kan man rulle heeeelt ned til en liten oversikt

Jeg har lenge slitt med overvekt og magetrøbbel, vi snakker 15 av mine 22 år (overvekt) og 22/22 år med magetrøbbel. Det er påvist men ikke 100% utredet at jeg har kronisk reflux. utenom det, så har der ikke blitt gjort noe av lege. Men jeg har selv funnet ut av ved prøving/feiling og eliminering av ting fra kostholdet at jeg tåler ikke lenger gjær. Dette kom plutselig og som det vanligvis gjør, på helt feil tid. Første runde skjedde så klart midt i desember da jeg hadde bakt noen fantastiske boller.
Lå syk i en uke med symptomer man ikke nevner i fint selskap.

Fant senere ut at søt gjærbakst ga kraftigere reaksjoner enn 'vanlig' og at så lenge heveprosessen var gjort riktig og over lang nok tid, så gikk det greit å spise brød i små mengder, så lenge det hadde kjølt seg helt ned, slik at gjæret var 'dødt' men litt for mye brød over lengre tid og vips, så ble jeg syk igjen.

Intoleranse mot egg skjedde også plutselig. En dag så ble jeg fryktelig syk med samme symptom som gjær etter å ha spist kokt egg. etter en lengre periode (rundt 10 dager) med fryktelige smerter og lange toalett besøk i varierende stillinger, så fant jeg ut at jeg skulle holde meg unna egg.
etter rundt 6mnd så tok jeg sjanses på et stekt egg en dag det ble laget i heimen, det skulle jeg snart angre på. 2 biter inn i måltidet, så hang jeg over doen. Det tok ytterligere 6 mnd før jeg tabbet meg ut og smakte på en kakerøre jeg laget til en tilstelning. I kakerøren så var der -ett- egg og jeg smakte på 1/3 teskje. innen 20 minutter så fikk jeg febersymptom og i en uke, så bodde jeg på toalettet når jeg ikke sov.

Så både gjær og egg intoleranse er ganske tydelig dokumentert. Legen min mener at det er inten å gjøre med. slikt skjer og jeg må bare finne meg i det.
Både med gjær og egg, så kommer det ganske tydelige odører som forteller ganske tydelig hva som har skapt problemene. så der er det 100% sikkerhet på at egg og gjær ikke kan inntas. Men med testing, så har jeg funnet ut av at det er eggehvite jeg ikke tåler. eggeplomme kan gå blandet inn i andre ting i små mendger.

Så rundt påsken i år, så fant jeg ut at noe måtte skje. bakepulver brød smaker ofte ikke godt, og selv med total eliminering av gjær, så gikk jeg stadig å slapp ut gass med gjærlukt. Reflux-plagene forverret seg stadig og magen generelt var uforutsigbar og grusom. Så jeg googlet som en helt. Fant ut av at mel/gluten ofte kan forverre refluks plager. at ting med mye karbo/sukker kan faktsik gjære i tarmene om ting går sakte nok. det er nok av luft og varmt nok til at frukt og andre ting kan gjære og det forklarte hvorfor jeg fortsatt ikek var bedre etter å ha fjernet gjær fra kostholdet mitt. Ved å lese litt mer, så fant jeg ut av at mye av det som -kunne- hjelpe meg var ganske likt det folk kalte lavkarbo. Det var noe jeg aldri hadde brydd meg med. 'Lavkarbo er bare en populær 'fad' slik som spelt og juicing' var min holdning fram til jeg leste om det.
Men jo mer jeg leste, så fant jeg ut at dette kunen faktisk ha stor hjelp og ved å følge lavkarbo, så ville jeg ha mange oppskrifter å følge og fine rettningslinjer som kunne hjelpe meg. og om jeg tok av noen kilo i forsøket, så ville det bare vært bonus Lavkarbo virket som et meget smart valg. fjærn karbohydrater som blir sukker i blodet og som kan gjøre i magen både i form av sukker og stivelse. fjerner jeg mel, så slipper jeg å tenke på gjær og det er jo flott, to fluer i en smekk. fjerner jeg mel, så slipper jeg muligens ytterligere refluxplager, der hadde jeg TRE gode grunner til å prøve.
Etter bare 3 uker, så hadde jeg god virkning. Mistet en god del vekt magen fungerte bedre og MYE mer regelmessig osv. osv. Problemet mitt er; Mye av lavkarbo-oppskriftene er basert på egg. MYE egg.
Jeg tåler enda melk. Men er ganske sikker på at jeg ikke tåler gluten i noen stor grad lengre, da jeg blir ganske fort uvel om jeg 'jukser' litt og spiser spaghetti hos venner eller spiser en tacolefse i godt lag. Så det har jeg sluttet helt med.
Karbohydrater har også tydelig negativ effekt. ved litt kontrollert testing, så er det tydelig at kroppen min ikke lenger fungerer med sukker. så jeg er liksom 'låst' på lavkarbo. Det fungerer greit så langt, men Er lavkarbo noe man kan gjøre på lang sikt?
Hvordan klarer man seg uten egg?
Hva gjør jeg om kroppen min finner ut at laktose er feil også?
Har gått ned mye og jeg vil nødig legge på meg igjen, men vet at noe må skje når kroppen når sin 'optimale' vekt og alt fettet jeg spiser ikke lenger hjelper meg å gå ned. Men hva kan jeg da spise istedet?
Har ikke økonomi per idag til å kjøpe dyre kost-tilskudd eller dyre ting i helsekost.
Kjøtt er dyrt og rent svinekjøtt er vel noe av det eneste jeg aldri har likt. klarer ikek konsistens, men kan vel 'tvinge' det i meg om jeg ikke har noe annet valg. Fisk kan gå om det er riktig type og laget rett. Så da sitter jeg igjen med kjøttdeig, kylling og et ganske lite utvalg av 'trygge' grønnsaker.
Føler det er vanskelig å spise nok og riktig illøpet av dagen. etter at jeg la om kostholdet, så er jeg sjeldent sulten, jeg kan gå mange timer uten mat, emn så -plutselig- krasjer jeg og da må jeg ha mat fort. men uten mulighet til å lage brød og bare minimal suksess med super grovt knekkebrød av frø og nøtter, så har jeg ikke så mye jeg kan spise på utenom middag bestående av kjøtt og brokkoli og enkle, grønne salater.
Ris er vel 'fy-fy'? selv grov/brun ris?
- - -
Kjapp oversikt:
-intolerant ovenfor egg og gjær
-Kroppen liker ikke gluten, men har ikke testet grundig enda. Kun observasjoner så langt.
-Sukker går dårlig. hele kroppen blir sløv og treg.
-Melk fungerer og jeg håper det fortsetter slik.
-Ikke økonomi til å kjøpe dyre ting fra helsekost eller til å leve på mye kjøtt. kan kylling dekke behov for protein og annet viktig?

Er lavkarbo da noe for meg å fortsette med, eller finnes der et annet alternativ jeg har oversett?

På forhånd takk for alle svar.
håper jeg ikke har skrevet alt for mye, jeg bare følte det var viktig med litt bakgrunn for å gi mest mulig riktig informasjon og grunnlag for hvorfor ting er som de er.
Skal prøve å holde meg kortfattet i fremtiden

-Eilajar

Eilajar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat