Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-15, 09:13   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten egg for alltid?

Hei, og velkommen hit!
For å ta spørsmålene dine: Jada, det er fullt mulig å leve lavkarbo over lang tid. Selv klokker jeg straks inn mitt niende år på lavkarbo uten noen særlige utflukter å snakke om. Om man reagerer så kraftig på enkelte matvarer som du gjør, ser det heller ikke ut til å være noe alternativ å gjeninnføre det. Eggeallergi er kjipt! Og da faller jo også en del av oppskriftene ut, men det er ikke krise! I noen tilfeller kan egg erstattes med no-egg fra Orgran (finnes på mange dagligvarer) eller faktisk vannet i bokser med hermetiserte kikerter (se her!)
Det er heller ingen grunn til å blakke seg på kosttilskudd. Om du trenger noe, er det sannsynligvis magnesium som man særlig i overgangen til ketogent kosthold kan få mangler på, og det finnes fine nettsider som bigvits og iherb som har veldig snille priser. Ellers har de fleste nordmenn godt av litt ekstra d2-vitaminer, i hvert fall i vinterhalvåret. Men ta gjerne noen tester hos legen først, før du eventuelt vurderer å begynne med noe.
Du skriver ingenting om grønnsaker, men om det er et mål for deg å spise variert, er det jo et utall grønnsaker du kan lage mye spennende med, og når du tåler meieriprodukter er veien åpen for gode gratenger, sauser, dressinger etc.
Hva angår kjøtt, så er det helt i orden å ikke like svinekjøtt. Mange reagerer på et visst inntak av det, på grunn av syren i kjøttet. Men prøv, om du kan, å ikke gå i "filetfella". Å spise flere deler av kjøttet enn de fineste er helsemessig veldig gunstig. Særlig innmat er spekka med vitaminer og mineraler. Ikke minst er det fineste kjøttet, det dyreste.
Jeg vet ikke hvor i Hordaland du bor, men er du så heldig å ha en halal-slakter i nærheten er f.eks. lammekjøtt billig, samt fett og godt. Å spise en høyere andel fett enn de andre næringsstoffene har flere fordeler, det er også pengebesparende, da fett er dobbelt så energitett som protein og karbohydrater, ergo opplever mange at de etterhvert spiser mindre i mengde.

Jeg har selv refluks, og du har min dypeste sympati! Jeg fikk det dog etter en operasjon (fjernet syk lukkemuskel mellom magesekk og spiserør), og vet sånn sett ikke så mye om å ha reflukssykdom på "vanlig" kosthold. Selv opplever jeg stress som den aller største triggeren, og i virkelig hektiske perioder gjør det ingen forskjell om jeg så tar trippel dose syrepumpehemmere. Sekundært er tomat og musserende vin ting jeg må være forsiktig med.

Ris er jo bare stivelse, men det er glutenfritt. Det vil si at ris fortsatt vil omdannes til sukker i kroppen, så det er heller noe man bør være forsiktig med. Potetstivelse viser seg å være positivt for tarmfloraen om man har fordøyelsesproblemer, men det må i så fall være snakk om potetmel, eller poteter som er kokt og kjølt ned igjen (f.eks. i potetsalat), for poteter ellers bør man være forsiktig med. Jeg har selv, etter å ha lest et utall artikler og referanser til forskning, testa det på meg selv med blodsukkermåler, og ingen utslag å snakke om!

Nå er det feriestemning på forumet, men jeg kan vedde på at det er flere her med f.eks. eggeallergi.
Lykke til så lenge!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat