Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-15, 16:28   #6
Eilajar
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2015
Hvor: Hordaland
Alder: 32
Eilajar er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo uten egg for alltid?

Tusen takk for mange flotte og raske svar.

Det med Kikert-vann var jammen fiffig! det skal jeg prøve så fort jeg har lest igjennom det du linket Takker og bukker for det! (har skummet kjapt igjennom og det ser lovende ut)

grønnskaer prøver jeg å spise så ofte som mulig, men det er en del som må kuttes grunnet refluks. Løk, tomat (rå i små mengder kan gå i salat.) enkelte typer paprika gir fort utslag. Og så er det vel en del sukker i mange grønnsaker. Men nå liker jeg godt brokkoli og andre mørke, grønnsaker. Tenker jeg kan eksperimentere litt med det da dette pleier å være ganske billig. squash kan vel også brukes til mye rart? Finnes der en god liste over karbohydrat innhold i råvarer? har søkt litt men finner bare lister skrevet av 'vanlige' mennesker på diverse forum både norske og amerikanske og føler de kanskje ikke er heeelt saklige.
Bor desverre ganske ute på landet sør for Bergen, så er litt begrenset hva som finnes av butikker og slikt, men jeg kan jo være mer på utkikk etter kjøtt på tilbud. Og ja, utgått behøver ikke å si så mye. særlig oksekjøtt kan nesten være bedre om det har ligget en dag eller to lengre. mørner vel da om det ligger riktig?
Potetsalat er jo fantastisk godt og enkelt å lage selv, så om det kan spises uten å ha særlig utslag, så er jo det fantastisk.

Intoleransen for egg er nok desverre et faktum for meg begge gangene (kokt og stekt) så var det egg uten brød. Kun siste gangen hvor jeg smakte på en kakerøre var der mel sammen med egg. Men jeg tåler som sagt eggeplommen i små mengder blandet inn med andre ting. det er eggehviten jeg ikke tåler i det hele. Men setter pris på svaret kunne jo vært interessant å testet om en stund for å se om det går bedre, men det er jo en grusom ting å utsette seg selv for om det ikke fungerer godt og man må liksom sette tilside en god uke i tilfelle rottefelle.

Ang. pasta så er vel noe laget med egg, men mye av det du kjøper ferdig som ikke er av det dyreste/fineste har ikke egg, kun mel. (egg blir vel for dyrt når det fint kan lages uten?) så tenkte mest på at pasta inneholder mel og da muligens egg, så ved å ha jukset litt hos venner, så ble ting ofte ille.
Fiberhusk har jeg brukt en del når jeg lager knekkebrød, men de blir liksom aldri helt gode. enten så blir de for tørre og uten smak, eller så blir de ikke tørre nok. mulig jeg bør da en leterunde her inne på forumet etter bedre oppskrifter skal sjekke ut Nannas oppskrift med en gang.

Om jeg glemte å svare på noe, så beklager jeg det.

Igjen. TUSEN takk for svar og hjelp. Føler dette virker litt lysere allerede

Ha en fortsatt god sommer.

-Eilajar

Eilajar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat