Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-06, 15:56   #2
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Spørsmål om Valleprotein

Valle (myse) er et biprodukt fra osteproduksjon. Det inneholder ca 67% protein og brukes til å lage proteinpulver. Mysenproteinet konsentreres gjennom en mikrofiltreringsprosess (eventuelt ionebytteprosess), som fjerner fett og laktose, og kan gi opptil 95% protein.

Du kan lese mye om det her: http://www.wellwisdom.com/research_WPCreport.php
(på engelsk dessverre)

De myseproteinene jeg har vært borti egner seg ikke til å bruke i matlaging pga konsistens. En del av proteinet blir dessuten denaturert ved oppvarming. Karboinnholdet er noe høyere enn for andre proteinpulvere. 2-10 gram pr 100 er vanlig. Ettersom opptaket av myseprotein går raskt vil det innvirke på insulinet, og vil i teorien kunne være med på å hemme vektnedgang dersom det inntas i de anbefalte dosene (som er voldsomt høye). Prisen ligger rundt 300,- kr pr kilo, men du kan få tak i billigere (og dårligere). Et høykvalitets/naturlig myseprotein er et bra kosttilskudd... men ikke noen bra måltidserstatter.

Jeg brukte en del proteinpulver før, og har prøvd en god del merker. Ingen proteinpulver kan erstatte ordentlig mat, og prisen på proteinpulvere overgår effekten. Jeg syns ikke proteinpulver bør være en del av en diett.

Du kan få mye ferske egg for prisen av en kilo pulver.