Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?
Opprinnelig lagt inn av lindaalv
Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.
Det må jo være slitsomt for kroppen og stadig tro at den må kjempe for å overleve? .
Ketose er en kostbar forbrenningsmetode for kroppen. Den krever en rekke enzymer som vi får i oss via vitaminer og mineraler i bl.a. grønnsaker. Det er derfor det er viktig med et variert kosthold med grønnsaker nåpr man er i ketose.
Torkil Andersen på Ketolyse anbefaler at man ikke går lenger enn 6 mnd på ketogen kost, dvs. at man ikke bør være i ketose lenger enn 6 mnd. Da anbefaler han å fylle på med frukt & bær og mer karbohydrater. Hans sier at man da etter en 3 mnd tid har "fyllt opp" lagrene og kan gå på en ny ketose periode.
Atkins anbefaler heller ikke lenger enn 6 mnd. Han mener det ikke er noen fare med å være i ketose lenger, - da hans erfaring med over 70000 pasienter i løpet av en 30 års periode ikke har vist noen som helst skadevirkninger. Men han drev sitt imperium i Amerika, og i Amerika blir man saksøkt for mindre enn slike uklarheter. Hans grunnlag for å ikke anbefale lenger periode er at det ikke finnes forskning som kan vise HVA langvarig ketose gjør med kroppen.
Selv har jeg vært i mer eller mindre i ketose i flere år (frivillig og ufrivillig) uten at jeg kan se at det har hatt noen dårlige bivirkninger. Men så passer jeg på å drikke nok vann og tar trofast mine kosttilskudd for å opprettholde mineral/vitamin/syre balansen. Jeg spiser også en del fett i maten og det er nok en medvirkende årsak. Jeg er i langt bedre form enn de fleste jeg kjenner som spiser "normal, sunn, norsk mat" etter ernæringsrådet sine anbefalinger. Har tatt en masse tester og prøver uten at det har påvist verdier utenom det normale. Det eneste "unormale" de har funnet er at jeg har friske tarmtotter og svært lite slaggstoffer i vevet. Det ser jeg som et pluss !
Jeg kjenner også en rekke andre "Atkinsere" som rett og slett trives bedre og har det bedre i ketose enn "utenfor". mange av dem har vært i ketose i optil 5-6 år om gangen uten problem.
Det er sammensetningen av kostholdet som betyr noe. Det er meg bekjent ikke noen spesielle næringsstoffer i potet, pasta, ris eller sukker kroppen vår er avhengig av for å fungere optimalt eller overleve - og som man ikke kan få i seg på andre måter. Sørger man for å få i seg fett, proteiner og antioksidanter i form av f.eks. grønnsaker og/eller nøtter & bær til hvert måltid har man et godt balansert kosthold.
Ellers sier jeg meg enig i det HP skriver om kost og syrebalanse. Kan også godt tenke meg å lese boka til Robert Young. Det er et spennende og interessant tema !