Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-16, 12:34   #8
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvordan steker jeg indrefilet?

Dra å kjøp deg et termometer. Det er kjekt å ha! Jeg kjøpte min på Clas Ohlson for rundt 100kr, men den er gått ut. Jeg kommer til å kjøpe denne hvis min nåværende skulle slutte å virke.

Det viktigste med hel indrefilet er vel å ta av senen siden den vil trekke seg sammen og du vil ha en hel indrefilet som ser ut som ei julepølse. Hvis indrefileten er hel så kan det være lurt å dele den i to om den ene siden er mye tynnere enn den andre.

Deretter skal kjøttet brunes på høy varme. Dvs en blanding med rapsolje og smør er best evt. kun olje.

Jeg bruker steketermometer i den tynneste delen først og bytter til den tykkeste når den tynneste er tatt ut. Jeg har biffen i stekeovn på 125 grader tar biffen ut på 50 grader og lar den hvile i folie. Tempen øker til 55 i folien.

Uten termometer vil det være å ha den 15-25 minutter i ovnen og kjenne om den er ferdig med fingrene og sjangsen på å treffe er lav. Grå biff eller rå biff er ikke særlig godt og indrefilet er jo ikke billig. Selv steker jeg aller mest Entrecote, men fremgangsmåten er den samme.