Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-16, 11:22   #3
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Lavkarbo VS ketose - fordeler

Det er sant at ketostixene er ganske så upålitelige for å måle om man er i ketose eller ikke. Å måle inne i eller ute av ketose med ketostix er egentlig ganske fåfengt. Ketostixen måler ketoner som skilles ut i urinen og normalt vil du skille ut færre og færre ketoner jo lenger du er i ketose, slik at stixen etter en stund kanskje ikke vil vise noe selv om faktisk er i ketose. Rette sted for å måle ketoner er blodet. Det finnes hjemmeapparater for dette, men med mindre du av medisinske grunner må følge en lavkarbodiett så trenger du ikke det, og egentlig ikke stixen heller.

Selv kjenner jeg på kroppen at at jeg er i ketose eller ikke: tørr i munnen, rar metallisk smak i munnen som ikke går bort, mer spytt en vanlig. Og jeg teller aldri hvor mange gram karbo jeg spiser, jeg forsøker bare å spise minst mulig av, og helst bare som grønnsaker, så jeg er nok nærmere 50-70 enn 20.

Som BenteR sier så er det helt individuelt hvordan kroppen reagerer på restriksjon av karbohydrater og hvor lite karbohydrater kroppen må ha for å senke insulinnivået nok til til å sparke igang fettforbrenning av eget fett. Både kjønn, alder, tidligere slankehistorier og matvaner og ikke minst gener spiller en rolle her. Ingen er like, her må man bare prøve seg fram og lytte til de signalene kroppen sender.

Hvis du ikke er overvektig og bare vil ned noen kilo ville ikke jeg vært så opptatt av maks ketose, men heller fulgt BenteR sitt råd om passe lavt med karbo og sett på det som et langsiktig prosjekt for å bedre helsen, ikke et kortsiktig prosjekt for å miste noen få kilo.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat