Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-06, 13:51   #6
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kugalskap og fugleinfluensa!!!

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Når det er sagt, er fugleinfluensaen lite risikabel for folk flest. det er først når den muterer / endrer seg og kan smitte fra menneske til menneske den blir farlig for hele verden.
Vennlig Hilsen
Torkil

Det er riktig. Men jeg ville være forsiktig med å bruke uttrykket "når den muterer", fordi sjansen for at dette skjer er mindre enn for at man skal få en meteoritt i hodet. (Har en cellebiolog i hus her.)

Det bor over 6 milliarder mennesker på jorda. I løpet av de siste tre årene er det 173 som har dødd av viruset. Ingen av disse har blitt smittet av å mate fugler, eller fra katter. Dette er kun personer som har vært i spesiell kontakt med viruset. (Antallet døde katter er heller ikke veldig stort.) Til sammenligning viser tall fra en svensk undersøkelse at i en gjennomsnittlig influensasesong dør anslagsvis 1500 personer i Norge alene.

Hysteriet rundt fugleinfluensaen er uten tvil verre enn selve viruset, etter min oppfatning, og det er mye media sin skyld. Men hvem kan klandre dem for det. Det lager jo gode overskrifter.