Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-06, 23:37   #17
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Men så er ikkje alle einige om at fruktose er bedre enn glukose,fruktose er ein belastning for kroppen å fordøye.

Godt du påpeker det! Er klar over den uenigheten, men vet ikke om det er slått fast at fruktose er verre enn glukose?

Fant ihvertfall ut hvor jeg hadde alt sammen fra, nemlig et spørsmål Fedon Lindberg har svart på i "Kokeboken naturlig slank":

Sitat:

Spørsmål:"Hvorfor har honning høy GI, hvis det er fruktose i den? Er det fordi biene i Norge får sukker som næring om vinteren, mens bier i for eksempel Hellas får leve på en del av den egenproduserte honningen sin gjennom dvalen?"

Svar: "Honning har ikke en standard GI, for honning er ikke et standard produkt. GI vil variere avhengig av forholdet mellom glukose og fruktose (honning er en vannløsning av glukose og fruktose). Jo mer fruktose, desto lavere GI. Jeg har hørt, men kan ikke sikkert gå god for det, at jo løsere honningen er, jo mer fruktose er det i den (fruktose er mer hygroskopisk enn glukose). Hvis det er tilfelle, kan det forklare hvorfor gresk flytende honning kanskje er bedre enn norsk, som er fastere honning."

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Honning er eit naturprodukt,det er ikkje splenda eller sukker

Jeg vil nå si at sukker er et naturprodukt - i sin opprinnelige form, altså, før det blir bleika og strippet for næringsstoffer.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat