Sv: Gratulerer med dagen!
Gratulerer med dagen ja!
Men hvor er det egentlig pinlig vi har en sådan dag. Hadde vi hatt likestilling og alt var 100 % likt fordelt var en slik dag ikke nødvendig.
Dette kan jo bli en lang diskusjon, men i stedet for alltid å kjefte på mannen, må vi kvinner nok gå litt inn i oss selv. Gir vi mannen lov til å ordne, styre i huset, stryke og vaske opp feks.? Vil vi ikke i mange tilfeller ha makten i huset?
Da jeg var først i tyvene hadde jeg følge med min første store kjærlighet i 10 år. Han hadde den sjeldne egenskap at han tok det som en selvfølge at han gjorde 50 % av alt huslig arbeide. Sa alltid at hvis han var kvinne hadde han vært rødstrømpe.
Det som skjedde i vårt lille hjem var at jeg som kvinne gjerne ville styre og bestemme alt ang det huslige. Han måtte si gang på gang, jeg gjør jo ditt og datt Eva, men jeg vil gjøre det på mine betingelser. Du skal ikke bestemme om jeg skal vaske opp kl. 18.00 eller 19.00, eller om jeg skal starte med å støvsuge stuen fremfor gangen.
Det er den allebeste læresettning jeg har fått noensinde hva det angår. Det var jo så riktig, så riktig.
|