Litt sent ute...
.... men kommer med noen betraktninger "dagen derpå".
Selvsagt skal vi beholde kvinnedagen - for internasjonalt sett er dette en ekstremt viktig merkedag. Men likestilling er så mangt, og jeg lar meg provosere av fokuseringen på kvinners sexliv og sexuelle frigjøring.... Skal det liksom være likestilling at vi kvinner skal lære oss å rope kjønnsord ???? Jeg føler at det er så ektremt misforstått !!!
Det er klart at vi skal kjempe for at kvinner skal ha de samme rettigheter som menn til både utdannelse og lønninger - men det ligger også en fallgruve i dette bildet. Kvinner bør også kunne ha mulighet og rettighet til å velge at de ikke vil ha en karriære - at de gjerne vil være hjemme med barn og være husmor. For det finnes mange kvinner som fremdeles ser på dette som sin aller viktigste oppgave - og DET syns jeg de skal få lov til å realisere uten å miste pensjonspoeng eller andre sosiale goder!!
Det handler om å VELGE - og da gjelder dette både menn og kvinner !! Det handler om holdningsendringer - og det gjelder også både menn og kvinner !
For hvilken kvinne vil ikke gjerne ha en mann som gjør alle de tradisjonelle oppgavene i hjemme - men samtidig skal han være MANN, ta vare på familien, verne om hjemme osv osv. Han skal skru bil, bytte dekk, male ytterveggene en stormfull dag.....
Vi har to kjønn - menn og kvinner - og det handler om noe så enkelt, og samtidig så vanskelig, at vi skal ha mulighet til å fatte egne beslutninger og ta egne valg for vårt eget liv ! Eller stemmer ikke det ???
|