Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-06, 20:22   #32
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Gratulerer med dagen!

SIgnerer Fjonken over her.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Sitter litt med et inntrykk av at mange mener at alle skal tjene like mye uansett jobb - eller kanskje til og med at kvinnene skal tjene litt mer siden de har den tøffe jobben med å føde barn og passe dem etterpå.... (JADA - litt svart/hvitt uttrykt, men dog...)

*tusler videre jeg - for her har jeg nok ikke så mye å bidra med*

Ja. Det er det jeg formidler (og artikkelen jeg la ved). Jeg synes det er blodig urettferdig at man skal kjøre så hardt på arbeidslinja her i landet. Jeg mener det blir like feil å kjøre strengt på den som på trygdelinja som var før den kom. Å bare satse alt på et strå kan aldri gå bra i et mangfoldig samfunn mener jeg. Det bør være reell valgfrihet. Det finnes mange veier å gå for å oppnå dette. Kontantstøtten har vært et forsøk på å gi dem som vil være hjemme med barna frihet til å kunne velge det. Den har i mine øyne vært en flopp, og det har ført til verre kår for de barna som virkelig hadde trengt å gå i barnehage. Mitt forslag er å heller kjøpe ut litt tid til en av foreldrene. Den det passer best for skal kunne velge å kunne jobbe 5-6 timers dag istedet for 8 timer, og likevel få betalt for 8 timers dag (eller kansje 7 fordi man slipper utgifter til SFO). På den måten kan barna få tid med foreldrene sine, noe som absolutt er til det gode for samfunnet forøvrig.

Jeg sliter på en måte litt, for i politikken, så stiller jeg meg på venstresiden når det gjelder velferdsordninger og på høyresiden når det gjelder økonomi. Jeg mener man burde slå sammen disse to og danne et parti (stor var da min glede da jeg oppdaget Venstre). Jeg har en liten kapitalist i magen, og jeg skjønner at det er dumt for arbeidsgivere å ansette en kvinne i fruktbar alder, og få en som går ut i permisjon opptil flere ganger, og måtte ta inn vikarer og oppdatere den som kommer tilbake igjen osv. Men så lenge staten legger så stor vekt på arbeidslinjen og vil ha alle ut i arbeid, så får de jammen verdsette begge kjønn også. Og så lenge staten er i mot privatisering, og vil sitte med styringen, så er dt de som må gjøre noen grep. Og de har også ansvar for å tenke helhetlig. De må tenke på hva som er det beste på flere områder.

Typiske kvinneyrker er dårligere lønnet enn typiske manne yrker.
Typiske manneyrker (med samme utdanningsnivå) ligger ca 100 000 i året høyere enn kvinneyrker. Man kan argumentere med at det er mer rissiko ved å være industriarbeider, enn å være omsorgsarbeider, men selv om det ikke er samme skader, så jobber 90% av dem som har muskel og skjelettlidelser i omsorgsyrker -noe som også er den hyppigste årsaken til uføretrygd her i landet.
Menn har typisk fått fagbrev, så dem som får fagbrev, de får høyere lønn enn dem som har offentlig godkjenning. Dette fører til at feks omsorgsarbeidere som får fagbrev får høyere lønn på et sykehjem enn en hjelpepleier, selv om hjelpepleieren har mer kompetanse.

På sykehjemmet der jeg jobbet før, der skiftet vi bæsjebleier, vi la dem i søppelpose, knyttet den igjen, la dem oppi tyke søpplesekker, og knyttet dem igjen med en stålstreng. Så kom vaktmesteren og hentet dem på en tralle. HAN fikk skitttillegg, og ikke vi.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat