Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-06, 21:11   #47
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Trudes slankedagbok

Opprinnelig lagt inn av Ablazed

Jeg er litt usikker nå jeg. Fordi at faren til en venninne av meg gikk på atkins-kuren før. Og så stoppet hjertet hans - og han holdt på å dø. Da sa legene at det var pga. kuren han hadde gått på - og at han aldri måtte finne på å gå på den igjen. Men jeg vet ikke :S Hm..

For det første er ikke Atkins en kur. Det er en varig kostomlegging. Det er mange forkjellige feiloppfatninger ute og går. Og det meste skyldes feilinfo fra folk og leger som ikke aner hva de snakker om. Mange tror også at de "går på Atkins", mens det viser seg at de ikke engang har lest boka ! Det skyldes nok ikke Atkins at hjertet hans stoppet. Og legen hans visste nok helt sikkert ikke hva Atkins går ut på. De fleste leger vet svært lite om Atkins og ketogene dietter dessverre. Det er vitenskaplig bevist at man ikke får hjerteproblemer av Atkins. Selv var Atkins hjertespesialist og igjennom 30 år brukte han denne kostomleggingen på sine pasienter med flotte resultater. Du kan være ganske sikker på at han ville ha blitt saksøkt og dømt opptil flere ganger om pasientene hans døde av maten han anbefalte dem ! Dårlig hjerte og hjerteproblemer legger man dessuten grunnlaget til over mange år. Det er ikke noe som skjer i løpet av et par måneder. Jeg regner med at mannen ikke hadde gått på Atkins i mange år ?

Min svigermor har spist lavkalori og lav fett mat med poteter og brød i alle år. Hun røyker ikke, drikker svært lite og danser to ganger i uka. Onsdag havnet hun på sykehuset med infarkt. Betyr det at kostholdet hennes har skylden ? Det går begge veier dette. Noen er disponert for hjertetrøbbel, andre ikke. Verden er ikke svart/hvitt.

Opprinnelig lagt inn av Atkins

En voksende mengde med vitenskapelig litteratur demonstrerer at en lavkarbohydrat kostplan om den følges korrekt, fremmer god hjertehelse og bedrer kliniske sunnhetsmarkører. En studie utført av Jeff S. Volek (MS, RD, PhD) mens han var ved Ball State University, viste de positive virkningene av en lavkarbohydrat ernæringsmessig tilnærming på triglyseridnivåene. Studien besto av 12 sunne menn i alderen 20-55 år, som fulgte et lavkarboprogram i henhold til Atkins protokollen gjennom 8 uker. Ved avslutningen av studien hadde hver deltaker senket triglyseridnivået sitt med gjennomsnittlig 55 prosent.

Videre viste denne studien at en diett med høyere karbohydrat innhold resulterte i økte nivåer med triglyserider og reduksjon i HDL-kolesterol nivået (den gode typen). Disse faktorene har blitt assosiert med høyere risiko for myokardinal infarkt, ischemisk hjertesykdom og coronary hjertesykdomstilfeller.

I tillegg har forskjellige forskere demonstrert at høye triglyserider og lavt HDL alene - i motsetning til den totale kolesteroltallet som de fleste av oss fokuserer på - kan være den mest betydningsfulle faktorene for hjerte sykdom og slag.

Vi kan også se på forskningen som har komt fra Framingham, Massachusetts (USA) - samfunnet som er studert gjennom 50 år av Harvard forskere - for å hente meningsfylt informasjon om årsaken til hjertesykdom. Denne forskningen viste at risikoen for hjertesykdom økte både ved høye kolesterolnivåer og ved overvekt, men deres data viste at vektøking og kolesterolnivå var motsatt korelatert med fett i kosten og kolesterol inntak! Med andre ord; å spise mindre fett og kolesterol resulterte i mer vektøking og høyere kolesterol i blodet.

Nylig har Framingham forskerne rapportert på en studie der de unge, sunne, mannlige populasjonen i samfunnet ble fulgt gjennom flere tiår for å se hvilke diettrelaterte mønster som kunne lede til slag. Til deres overraskelse fant de at de med høyest inntak av mettet fett hadde færrest ischemiske slag (de mest vanlige typene), svimlende 76% færre enn dem med det laveste inntaket av mettet fett.

Men det er deg det handler om nå og du må for all del ikke legge om kostholdet til noe du er redd for eller tror du blir syk av ! Eller som du absolutt ikke tor du kan forsvare overfor dine omgivelser. Da er det bedre du finner noe annet.

Men bare så det er sagt..... ingen har dødd av å kutte ut poteter, raffinert hvitt mel, pasta og ris !