Sv: Atkins Orange Sensation
Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Merkelig greie det der. Noen som vet hva som skjer ved slike tilfeller?
Jeg har opplevd det samme med andre ting som jeg har spist mye av. Min egen teori er at det er en slags sikkerhetsmekanisme som kroppen har. Vi har en naturlig innebygget sensor på mat som inneholder ting vi ikke har godt av. Når man spiser mye av en matvare har man lett for å utvikle en slags allergi, og jeg tror det er det som gjør at man får brekningsfornemmelser av enkelte matvarer. Det er kroppens måte å sikre seg mot at den ikke får i seg ting den ikke tåler.
Matindustrien gjør sitt beste for å lure denne mekanismen, ved å tilsette søtstoffer, raffinere maten osv. En gjennomsnittlig voksen person har ikke en naturlig sikkerhetsmekanisme lenger, fordi vi spiser så mye raffinert mat. Denne sansen blir forsterket etter en tid med naturlig mat.
Jeg tror dette også er årsaken til at enkelte barn blir veldig kresne. Selv var jeg ekstremt kresen som liten, og det var ikke en psykisk ting, det var rett og slett det at veldig mye mat ga meg brekninger. I sånne tilfeller tror jeg det er riktig å ikke tvinge barn til å spise all mat de får servert. Jeg er evig takknemmelig for at foreldrene mine aldri tvang meg til å spise noe.
...dette er bare de tankene jeg selv har gjort altså.