Sv: Svarinnlegg til Dagbladet, Norums potetverden
Opprinnelig lagt inn av JEHAGEN
Da jeg var i Tyskland sist så jeg hauger med vitaminer og mineraler i tyske dageligvarebutikker.
Forøvrig synes jeg det har vært nok tilfeller der uskyldige bestemødre har latt seg lure av kosttilskuddindustriens villedende markedsføring til å spise all mulig skit som umulig kan være sunt, og i noen tilfeller er direkte skadelig (f.eks. inneholder tungmetaller). Kosttilskuddindustriens markedsføring er så overveldende at rasjonell informasjon om virkninger (når de er dokumentert) aldri kan nå igjennom støyen. DERFOR må vi insistere på dokumentasjon først, SÅ salg.
Valgfrihet fungerer bare dersom folk har tillgang til god og pålitelig informasjon. Og hvis preparatet fungerer, så skulle det ikke være noe problem å dokumentere det. Derfor er strengere regler bra.
Da har de tydeligvis innskrenket litt i det siste... Nå er det veldig vanskelig å få tak i vitaminer og mineraler der. Urter er også forbudt.
Det er fint med dokumentasjon, men det blir veldig mange produkter som blir lidende. Fordi det kreves dokumentasjon for hver enkelt bestanddel i alle produkter, i alle ulike former, blir det for dyrt for å kunne opprettholde et fritt marked.
Alle ulike naturlig former for magnesium vil i framtiden måtte dokumenteres og godkjennes. Kan man ikke bare gjøre det enkelt og forby markedsføringen isteden?
At bestemor lar seg lure bryr jeg meg mindre om. Det får da være grenser for ansvarsfraskrivelse. Skal man forby å selge leketøy fordi barn kan la seg lure til å kjøpe dem? Det er ikke sjelden jeg som barn lot meg lure av en leketøysreklame... jeg skylder ikke på for dårlig forbrukerbeskyttelse av den grunn.