Sv: Normalvektige har godt av sukker ...
Sukker er dop, i allefall slik jeg ser det. Og som jeg sa tidligere mange normalvektige blir fort til overvektige. Hvor mange her har ikke hatt en normalvekt tidligere og tillatt seg et inntak av sukker og andre usunne karbs. Når mister man kontrollen? Ved i utgangspunket å ligge lavt på sukkerinntaket, eller kutte sukkeret helt ut, vil man ha en risikofaktor mindre. Jeg lider av sukkerhunger. Jeg vokste opp med sukker på brødskiva og toppa berg av sukker i te og kakao. Jeg vokste opp med et stort sukkerinntak. Et inntak som var normalt for min familie. Gid jeg hadde lært moderasjon fra jeg var barn. Mine foreldre var slanke og hadde ingen problemer med sitt store sukkerforbruk, men jeg fikk problemer. Foreldre med stort sukkerinntak påvirker sine barn i negativ retning. Svært ofte går det galt senere i livet. Det har ikke bare med den enkeltes inntak av sukker å gjøre. Det har med holdninger å gjøre. Holdinger som overføres fra voksne til barn. Ok.. mange normalvektige voksne kan nok nyte sukker i ulike mengder uten varig men, men hva med barna deres? Barn som tilvennes sukker tidlig blir fort hekta. Sukkeret blir et dop og dersom foreldrene kjører på med liberale sukkerholdninger så kommer både nugattien, de søte frokostblandingene og lørdagssnop fra mandag til søndag på bordet. Så.. jeg vil påstå at selv de som ikke har synlige problemer med sukker bør moderere seg og anstrenge seg mer for å bli gode forbilder for barn og unge.
Se på samfunnet kollektive holdinger da? Sukker og sukkerholdige produkter tyter fram overalt og mange av produktene er rettet spesielt mot barn. Det virker som om verden jobber intenst for å rekruttere så mange sukkerslaver som overhodet mulig. Dersom foreldrenes og de voksenes holdninger til sukker endres drastisk vil det bli en slutt på det. Man vil kreve bedre og sunnere matprodukter beregnet på barn. Man vil slutte å fore sukkerindustrien fordi etterspørselen etter sukkerholdige varer vil gå ned. Holdninger er stikkordet.. Holdninger er nøkkelen. Skyt meg om jeg tar feil!
|