Sv: Om idiot-kurer, og hvorfor en tyr til sånne.
Jeg tråkka skikkelig i salaten i den forrige tråden din - men gir ikke opp. Håper jeg klarer å formidle min bekymring og fortvilelse, og at det ikke oppleves som 'sleivspark' denne gangen. Jeg lover; jeg mener det godt 
Jeg er imponert over at du trener så mye - og at du faktisk har klart å ta tak i den delen av livet når ryggen krangler. Der har jeg mye å lære.
Opprinnelig lagt inn av musikeren
Det hjelper at jeg trener såpass mye som jeg gjør. Sykler og trener styrke. Hadde jeg ikke gjort det hadde sikkert vekta passert 150. Og mere til. Men noen ganger spretter den litt for mye opp likevel. Og løsninga for meg er å gjennomføre en eller annen idiotkur som får meg fort ned. Så holder jeg det nivået ei stund, kanskje et halvt år, til jeg spretter opp igjen. Og så ny idiot-kur.
Det som gjør at jeg blir så fortvila og lei meg når jeg leser om sånne 'idiot-kurer' (som du kaller det), er at jeg vet at dette fører til mye større ringvirkninger og konsekvenser enn hva folk flest vet. Og det er ikke noe rart at det ikke er så mange som vet om det heller - for det er liksom ikke noe tema på dagsorden i Kongeriket Norge.
Jeg snakker om hormonell balanse.
All mat vi spiser setter i gang hormonelle reaksjoner i kroppen. Noen gode. Og dessverre: mange veldig lite gunstige! Derfor blir det stadig vanskeligere for 'jojo-slankere' å gå ned i vekt - fordi hver mirakelkur, fasteperiode, spise-nekt-periode osv. fører til ubalanser i hormonsystemet vårt. Resultatet er (som alle som har prøvd dette vet) at vekten går opp igjen det vi gikk ned - og gjerne litt ekstra også.
Det de fleste IKKE vet, er at vi på 'ekstrem-kurer' (inkl. lavkalori) ofte mister en betydelig mengde muskelmasse (som veier mye), mye vann og mindre mengder fett.
Når vi går OPP igjen så er det dessverre ikke samme fordeling på hva som 'fester seg' til kroppen igjen; det er vann og fett som kommer tilbake.
Oppsummering: den sikre veien til en mer usunn kropp med mer kroppsfett er å benytte 'ekstrem-kurer'.
DERFOR er jeg så engasjert i dette. Jeg blir ORDENTLIG fortvila når jeg møter mennesker som 'glad og fornøyd' legger ut på veien de tror fører til 'god helse, slank kropp - og evig lykke'. For det fungerer ikke. 
fra lett-revet-med og engasjert Fedonist