Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-06, 01:49   #14
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Om idiot-kurer, og hvorfor en tyr til sånne.

Jeg har bare ikke noen tro på at du "er som du er". Det er alltid mulig å endre det man er - særlig når det gjelder kosthold.

For det første - noe du jo helt klart vet - Atkins eller Lindbergh eller andre lavkarbo-filosofier er IKKE "kurer". Man må faktisk endre hele sitt kostmønster. Og her er det ikke rom for "uff, nå i helgen gidder jeg ikke" eller "det kan da ikke være meningen at jeg aldri skal kunne..."

VIL du ned? Da må du gjøre noe for det. Legge om kostholdet. Ingen kur her - total omlegging!

Når du ser at det funker, vil inspirasjonen drive deg lenger. Og jo mer du tar av, jo lettere blir det. Og jo flere mnd det går, jo enklere blir det å bare holde det kostholdet.

Jeg gikk ned 37 kg på 1,5 år. Nå har jeg holdt på i 2 år. Jeg blunker ikke engang på kosthold... dvs jeg vet øyeblikkelig om noe inneholder ting jeg ikke spiser. Og da spiser jeg det bare ikke. Enkelt! Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt, når du først har brukt noen mnd på å venne deg til det!

Men hvis du tror det er en KUR... Ja, da har du bommet. Det er en total kostomlegging - og den virker. Jeg angrer i hvert fall ikke!

Det fins alltid gode alternativer til de tingene vi savner... Forumet her er fullt!

Nei, jeg kan aldri spise så mye jeg vil av alle de tingene jeg savner... Men jeg har utviklet en måte likevel, som jeg kan bruke nå som jeg nesten er ved målet: Jeg kan - om jeg føler at jeg bare MÅ - ta en teskje sjokoladekake i et bursdagsselskap, så får jeg smakt den, og finner ut at den er god, men ganske mye søtere enn det jeg liker nå. Og om familien har kjøpt pizza, og jeg en sjelden gang får helt hetta, så tar jeg en liten spiss av et pizzastykke (sånn ca 2 munnfuller) og syns at jeg har skeiet veldig ut. Forøvrig finner man her veldig gode erstatninger som kan minske akkusat det kjøret der. Både pizza og kake. Og brød og vafler og pannekaker og sånt - her fins oppskrifter på det! På måter som gjør at du slipper å "skeie ut".

Jeg vil anbefale deg å lese det Atkins skriver om insulin og dets påvirkning på kroppen. Jeg er sikker på at andre har skrevet like mye intelligent om dette. Kanskje har du alt lest det - men da syns jeg du skulle lese det en gang til!

Jojo-slanking fører til større insulinresistens. Jo lengre du holder på med det, jo vanskeligere vil det bli for kroppen din å få en stabil balanse i insulinet, som igjen vil føre til at du går ned i vekt når du spiser rett.

Du trenger ikke finne deg i dette. Du klarer fint å gjøre noe med det - bare du innser at du kan ikke få i pose og sekk, i hvert fall ikke med en eneste gang, og senere bare veldig små poser.... De tingene du liker og ikke vil slippe, kan man finne erstatninger for - i alle fall de fleste. De andre kan man godt klare å leve uten. Tro meg!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat