Sv: Om idiot-kurer, og hvorfor en tyr til sånne.
Opprinnelig lagt inn av musikeren
Men... Og med all respekt for din kunnskap, du veit sikker mye mer enn meg. Men en vesentlig del av poenget er at jeg setter meg sjøl i ketose før jeg begynner på dette opplegget. Og da bruker kroppen fett som drivstoff. Og når jeg da går på disse fire dagene, for det er ikke mer enn fire dager tilnærma uten mat av gangen, forbrenner kroppen hovedsaklig fett. Ikke muskelmasse. Og kroppen går ikke over på sparebluss i løpet av disse fire dagene. Jeg spiser jo litt på dag to og fire også. Og så er det altså to dager med rein ketogen kost, før jeg tar fire nye dager. Og så kommer ei uke med ketogen kost, inkludert masse salat før jeg gjentar første del, dag 1-10.
Det er riktig, som du skriver, at kroppen i ketose bruker fett som drivstoff og at kroppen da i hovedsak forbrenner fett. Men det forutsetter jo at man spiser riktig når man er i ketose da.... Det påstår jeg at du IKKE gjør hvis du følger den ekstremkuren du skisserte i en annen tråd. Gjengir noen av punktene her - med kommentarer:
Dag 1: Ikke noe mat. Dette har ikke noe med ketose å gjøre....
Dag 2: Ett måltid bestående av proteiner og fett, tilsammen 200 gram. Dette har heller ikke noe med ketose å gjøre.... Kroppen trenger jevn tilførsel av energi - også i ketose. 3-6 måltider om dagen. SKAL inneholde proteiner, fett og grønnsaker!!
Dag 5-6: Spiser ketogent, fem måltider om dagen, i svært moderate mengder. På bakgrunn av punkt 1 og 2 - så lurer jeg på hva du faktisk mener med ketogene måltider.
Min erfaring er at mange tror ketose er veien til 'fantastiske resultater og evig lykke'. Personlig er jeg skeptisk til å spise ketogent uten å få oppfølging av lege eller annet helse-/ernæringsfaglig personell. Hvis man da ikke har VELDIG god kompetanse på feltet selv. Skremmende mange i dette kongeriket ser ut til å tro at den beste kunnskapskilden for helse- og ernæringsspørsmål er Dagbladet, VG, Se og Hør og TV. Til tider blir jeg så skremt og frustrert over hvor naive og godtroende vi mennesker er at jeg får lyst til å hyle høyt!!
Disse dagene uten mat som du nevner; jeg tror ikke nødvendigvis at kroppen 'går på sparebluss' etter en dag uten mat, men at den tror det er hungersnød og krisetilstand etter sånne dager - det tror jeg. Og at det er en veldig stressende situasjon for kroppen - det tror jeg. At stress virker inn på hormonbildet vårt - det vet jeg. At stresshormoner (enkelt fortalt) instruerer kroppen til å lagre fett - det vet jeg. At stresshormoner også instruerer kroppen til å bryte ned muskler - det vet jeg også.
Jeg har mange kjepphester - snart nok til en hel rideleir . En av dem er PROTEINER. Som du helt sikkert vet er proteiner essensielt for kroppen, og hva jeg kaller for kroppens 'byggesteiner'. Dersom vi ikke sørger for å få i oss nok proteiner - HVER DAG OG TIL HVERT MÅLTID - bruker kroppen lettest tilgjengelige energi til forbrenning. Gjett om det er muskler eller fett?..... RIKTIG!! Det er MUSKLER! Det vil med andre ord si at en person utmerket godt kan miste muskelmasse og 'slanke seg feit og svak' ved å begi seg ut på ekstremkurer. Eller 'media-beskrevet ketose'.
Dette begynner å bli langt - og jeg skal slutte. Men jeg må bare si at jeg tenker med gru på hva en person som følger denne ekstremkuren utsetter kroppen sin for - helt frivillig. For ikke å snakke om hvis man trener i tillegg....... Da blir jo bildet enda mer grusomt hvis man ikke sørger for tilstrekkelig proteininntak og balansert kosthold.
Du nevner at du har et psykt forhold til mat/spising. Det er det veldig mange som har her. Jeg tror nøkkelen til vektreduksjon og bedre helse ligger på det psykiske. Også for deg. Men det er en helt annen tråd.