Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-06, 19:37   #12
millah
Seniormedlem

millah sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 48
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Endelig noen som har skjønt det!

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Nå er det vel så at de positive effektene av å være slank er større enn de negative. JEg har aldri møtt noen som er slanke som ønsker å være feite for å beskytte seg mot oppmerksomhet. Men jeg har møtt utrolig mange som er feite men som vil bli slanke for å få oppmerksomhet. Jeg sier ikke at slike mennesker som frykter oppmerksomhet ikke finnes, men jeg tror det er svært få av dem. En annen ting er at når man går ned i vekt og blir mer fornøyd med utseendet sitt vil de alle fleste også bli fornøyd med selvbildet sitt. Selvtillitten vil vokse for hver cm man krymper. Når man så når målet vil egoet være sterkt nok og selvtilliten god nok til å gi beskyttelse mot uønsket oppmerksomhet. Den angsten enkelte har mot oppmerksomhet er nok forankret i det dårlige selvbildet man fikk da man var feit. Når man blir slank trenger noen litt ekstra tid for å omstille seg mentalt. Men jeg tror ikke det er mange x-feite som blir slanke som velger å gå tilbake til flesket for å unngå oppmerksomhet.

Det er lenge siden dette ble skrevet, men jeg ble så engasjert da jeg leste det, jeg må bare kommentere:

Her går du ut fra at vi er rasjonelle vesener, Fjonken. Og det må jeg jo bare påstå at vi ikke er. Hvem tenker rasjonelt når de setter seg ned med en pose potetgull, 200g sjokolade, kaker, vaniljesaus og krem, når de egentlig burde ha søkt trøst hos andre eller, hva vet jeg, gått en tur? Jeg tror faktisk enkelte overvektige får sjokk når de går ned i vekt og merker at de plutselig får oppmerksomhet fra andre, gjerne fra det motsatte kjønn. Det kan faktisk være en skremmende opplevelse, spesielt siden nærhet kan være "skummelt" for mange av oss. Jeg tror det er mange av oss som sliter med dette, med nærhet og distanse. Naturligvis er jeg helt enig i at selvbildet vil bli bedre etter hvert som vi går ned i vekt. Og forhåpentligvis vil det gi nok beskyttelse.

Hvis noen merker at de reagerer irrasjonelt og f. eks. saboterer for seg selv når de får mer oppmerksomhet, er det kanskje best de setter seg ned og tenker gjennom målene de har. Og kanskje lar ting ta litt tid, så hodet kommer i kapp med kroppen.

Jeg tror ikke det er et bevisst valg at slankere går tilbake til flesket, men det er like fullt et valg! Det vi kjenner fra før, er jo mye tryggere enn det ukjente, selv om det kanskje er mer ubehagelig...

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat