Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-06, 13:49   #7
AnnaV
Medlem

AnnaV sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 49
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

her fant jeg det gitt

du har tre typer karbohydrater. det er monosakkarider, som består av en sånn karbe-del eller hva jeg skal kalle det... disakkarider er to som er satt sammen, og polysakkarider er mange.

monosakkarider er de raske, som kroppen ikke behøver å spalte (det er disse som er viktigst for oss å unngå)
det er tre sånne.
glukose (druesukker)
fruktose (fruktsukker)
galaktose

disakkariene er vel heller ikke gunstig for oss...

de er
sukrose (glukose og fruktose) = vanlig sukker
laktose (glukose og galaktose) = melkesukker
maltose (glukose og glukose) = maltsukker

polysakkaridene er stivelse og cellulose (kostfiber)
og består av lange kjeder med monosakkaridenheter. ulike forgreininger og bindinger i disse gjør stoffene forskjellige
noen av disse (avhengig av sammensetning) skal vi unngå, men det er fra disse karbene våre helst bør komme fra. de er korn, poteter, grønnsaker, frukt bl.a og disse smaker ofte ikke søtt før vi har tygd på de en stund...

og nå er jeg laaaaangt utenom temaet her, men i allefall har laktoseredusert melk mere glukose (rent druesukker) enn vanlig melk, så viss du absolutt MÅ ha melk, velg den "vanlige"

Jøss, der fikk jeg jaggu svar - takk, Jeefern!

"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat