Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-06, 15:04   #3
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Paulun har mange gode poenger og mye riktig i det han skriver. Og ikke minst mye interessant. Men hans "sannhet" er like lite "den eneste sannhet" som noen annen "sannhet". Alle påstår å ha sett lyset og at deres måte er den eneste rette. Min erfaring er at vi er så forskjellige at en metode ikke passer for alle. Det er ikke en påstand fra min side, det er et faktum. Hvor objektiv Paulun er skal jeg ikke uttale meg om.

Mye av det Paulun skriver om bl.a. den mentale kapasiteten og immunforsvaret har han kanskje belegg for i sine egne undersøkelser, mens andre har erfart det helt motsatte. Flere store forskningsprosjekter som har gått over flere år har kommet frem til helt andre resultater. Men nå kan de fleste forksningsresultater tolkes på mange måter, og kriteriene lagt til grunn kan være helt forksjellige. Men kan alltid finne et forskningsresultat som støtter ens syn. En rask søk på nettet er alt som skal til.

For egen del føler jeg meg klarere i hodet, tenker bedre, funker bedre på en lavkarbo diett. jeg jobber med problemløsning på jobb og har ikke merket noen som helt hemming, snarere tvert i mot. Det samme gjelder immunforsvaret. Før jeg la om kostholdet var jeg stadig syk og forkjølet, sommer som vinter, fikk alle sykdommer alle rundt meg hadde. Smittesvamp ! Men etter omlegging av kostholdet er jeg skjelden syk. Selv om jeg blir utsatt for basilusker av mange slag bl.a. på jobb. Og jeg er ikke alene om dette. Jeg kjenner enormt mange som går på lavkarbo dietter og det er få som opplever de problemene han skisserer. Det kommer kanskje av at ingen føler ekstremvarianter, men gjør det riktig og spiser sammensatt, variert mat. Han sier også at man mister mer muskler på ketogen diett enn andre. Det er heller ikke korrekt. Her har det også vist seg at det motsatte er tilfellet. Noe som også flere brukere her i forumet som trener ganske hardt kan bevitne. Min fysio og en PT jeg kjenner sier det samme. Flere av de andre påstandene om "skader" du kan påføre deg ved ketogen diett kan sikkert stemme, men da for de som ikke har et sammensatt kosthold - de som følger ekstremvarianter. Men for de som gjør dette riktig og slik det er ment, så er det motsatte av hans påstander tilfellet.

Syklisk keteogen diett er også en god ide - for noen. For andre funker det ikke i det hele tatt.

Min konklusjon er den samme som i de fleste diskusjoner om hva som er best. Man starter med en filosofi og ut fra den finner en ut hva kroppen tåler/liker/takler. Ut fra det gjør man sine egne variasjoner. Noe av det farligste amn kan gjøre er å sammenligne seg med andre, - og å tro på at det bare finnes EN løsning og EN sannhet.

Det finnes ikke en sannhet. Det finnes mange. Like mange som det er mennesker. Alle må finne SIN måte, det som funker for dem. Det viktigste er et godt sammensatt kosthold uansett om det er lavt på karber eller kalorier.