Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-06, 10:59   #17
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Har aldri hørt om at de kan spalte melkesukker ved å heve temperaturen, Hvor har du lest det? Men laktoseredusert melk mener jeg er UHT behandlet og akseptisk tappet for at melken skal ha lang holdbarhet. UHT (Ultra Hight tempratur) er varmebehandling på ca 140 gr i 2s. Dette fører til at C-vitaminet blir ødelagt.
Tilsetting av laktase for å spalte melkesukker vet jeg har vært gjort.

Kan ikke sånn i farten finne igjen den boka vi brukte i kost og ernæringsfaget hvor dette sto, og jeg husker hverken forfatter eller tittel. MEn det er ti år siden jeg hadde dette faget på skolen da, så det kan jo hende jeg er feilinformert. Grunnen til at jeg husket dette fra skolen er at jeg har laktoseintoleranse selv, og var veldig lærevillig akkurat på dette temaet... men desverre så har jeg flyttet en del ganger, og har ikke fått med meg alle bøkene fra sted til sted...