Tråd: Kakao?
Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-06, 16:35   #31
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av nøtta

hm .... hvis ikke Nille har svaret da gir jeg opp

men altsaa Nille du kjoper dyr kakao fordi den ikke er tilsatt noe ? saa da er det ikke noe vits og kjope kako her nede ? (themonk jeg bor i frankrike skjonner du derfor har de andre produkter)

ogsaa lurer jeg paa om jeg skal kjope noen lindt 99 prosent .... kjekt og ha

Takk for tillitten Nøtta, men du må ikke gi opp fordi om jeg ikke har svaret vettu !

Jeg kjøper dyr kakao først og fremst fordi den smaker best. Jeg er sikker på at de har den i Frankrike, - det er logisk, siden det er et fransk merke ! Den blir produsert i Lyon.... Gå inn HER og velg "list of sales outlets" , velg France og region og vips så har du masse utsalgssteder nær der du bor. Det gjelder sjokoladen også.

Ikke kjøp Lindt 99% enda, og OM du skal kjøpe 99% så velg en annen ! Du bør være vant til, VELDIG vant til veldig mørk sjokolade for å kunne sette pris på en 99%. Jeg har til og med en Michel Cluizel 99% og den smaker like ille for meg.

Er det spise sjokolade så velger jeg Lindt 85% fordi den er lettest tilgjengelig og ikke nødvendigvis fordi den er best. Freia har også en 86% men den gir meg søtsug (alle Freia sine gjør det - kan ikke spise bre en rute da....).
Men jeg har jo nettopp spist opp lasset jeg fikk av min sveitsiske venninde - Sprüngli sjokolader. De er knallgode, men i smak er Valrhona den beste. Jeg må kjøre et stykke for å kjøpe den, men jeg kan få dem i mange forskjellige varianter.

Lindt er helt OK og anerkjent sjokolade i "sjokoladeland", men smaken er som baken vet du..... Det en liker er ikke nødvendigvis det en annen liker.

Opprinnelig lagt inn av the monk

Det er stoor forskjell på kakaobønnene. Det finnes flere ulike sorter kakaobønner. Den mest sjeldne (Criollo) er nesten helt hvit. Deretter er det avhengig av hvor mye bønnene blir brent. Grunnen til at bakekakaoen er lysere er sannsynligvis fordi den ikke er like kraftig brent. Lindt-sjokoladene er f.eks veldig mørkbrent. Konsistensen har nok også med et eller annet ledd i produksjonen å gjøre.

Takk skal du ha