Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun
Opprinnelig lagt inn av Vigdinil
Hva mener du egentlig? Hva er det som er håpløst i denne tråden? hvordan kan man begynne på f.eks. lavkarbo hvis ikke det fins erfaringer rundt som andre kan dra nytte av? Jeg tror du må presisere svaret ditt hvis jeg skal forstå deg. Hva skal liksom være galt i å lese forskning og andres erfaringer? Det er jo gjennom bl.a. dette forum at jeg har dratt nytte av andres erfaringer, og det er jo viktig å stille spørsmål til ting man kommer over. Hvis ikke kan man jo stå i fare for å bli veldig sneversynt og ser bare til sin egen nese. Det er f.eks. gjennom sskaldemans erfaringer at mange får motivert seg til å prøve lavkarbo, eller gjennom atkins eller andre. Det virker litt på meg som om noen har bestemt seg for at lavkarbo er sannheten... men det er det jo ikke for alle. Men vi rører borti mange ting i kroppen vår gjennom å endre totalt på ting, og da er det viktig å høre hordan andre opplever det, om hvilke plager man kan få og hva man bør være forsiktig med. Noe av det som står her har du nok reagert på... så kom frem med det på en ordentlig måte
Tror du misforstår litt her Vigdinil.
Det er ikke noe galt med en slik tråd. Jeg tror ikke at Begod mener det er noe galt å stille spørsmål heller. Og å dele erfaringer er det vi GJØR på et forum. Vi leser hele tiden om andres erfaringer og lærer masse av dem. Vi leser forskningsrapporter og leser bøker. Faren er hvordan vi BRUKER denne erfaringen.
Det er ikke alle som har et reflektert og åpent syn på tingene. Mange tror alt de leser i erfaringer og rapporter er den eneste sannhet og er gjeldende for alle. Det sier jo forskerne og rapportene/kommentarene/bøkene og internettsidene er jo skrevet av en doktor eller professor !
Det jeg tror Begod sier og det jeg også mener er at man kan drukne seg i for mye informasjon også. Er man ikke klar og strukturert vil man til slutt ikke vite hva man skal gjøre, fordi erfaringene er så mange og så delte. Nemlig fordi vi er så forskjellige alle sammne. Den eneste måten man finner ut av hva som funker, hva man tåler/takler er å gjøre egne erfaringer. Akkurat det har vi sett ofte her inne. Og folk spretter fra det ene til det andre i håp om å finne en løsning. For mange er det bortkastet tid, fordi de ikke har tid nok til å bruke NOK tid på hvert enkelt forsøk...om du forstår hva jeg mener. Man må til slutt bestemme seg og slutte å virre omkring. Men det er ikke lett om man i skogen av erfaringer enda ikke har funnet sin egen ! For noen blir det så alvorlig at det blir en "forstyrrelse", en stressfaktor i hverdagen.
Jeg vet at du gjør dine egne erfaringer Vigdinil, og det er kjempeflott. Jeg er helt enig i det du sier om åpenhet og erfaringer og viktigheten av informasjon.
Men det betyr ikke at alle er ute etter å lete sjøl. Noen vil at andre skal gjøre erfaringene for dem. Og da blir det helt feil, det er jo ikke praktisk mulig, skjønner du hva jeg mener ?
Og de som allerede har funnet at fettbasert lavkarbo kosthold er det beste for akkurat dem har utbytte av å lese masse forskningsrapporter fra forskere som har et helt annet utgangspunkt for sine studier og rapporter. Disse rapportene/artiklene rakker ofte ned på eller sier motsatt av hva andre kanskje 100% sikkert VET virker og virker BRA. Slikt blir man litt oppgitt og motløs av. Jeg er en av de heldige som har funnet MIN måte, og jeg må innrømme at jeg har sluttet å lese rapporter og artikler som blir kommentert i VG eller Dagbladet. Det er bortkastet tid og en kilde til frustrasjon jeg klarer meg uten. Spesielt npr en eller annen professor som ikke har greie på hva han snakker om kommer med uttalelser som en slags "rikssynser". Jeg leser masse, men kun etter anbefaling av andre med samme interesse. Folk her for eksempel, eller en eller annen ernæringsperson som tar kontakt vil ha meg overbevist om at lavkalorie er det beste og at fett er farlig !
Jeg innrømmer gjerne at jeg har litt skylapper også. Det intresserer meg ikke så veldig å diskutere hva som er FEIL med lavkarbo så lenge det funker for meg. Dette er et lavkarbo forum og de som er her inne er overveiende interessert i den type kosthold.
Jeg har som mange andre brukt år av livet på å tilegne meg erfaringer fra både det ene og det andre. Been there, done that. Hører gjerne på andre og sier alltid at det ikke bar er en sannhet, det er like mange som det er mennesker. Jeg er åpen og mottakelig for det meste. Men IKKE at MIN metode og MIN erfaring er feil - for meg. Det er nemlig bare jeg som vet hva som er riktig for meg. Jeg har brukt mange år på å finne det ! Jeg orker ikke alltid å bruke tid og energi på å lete etter feil eller finne nye metoder når jeg har en som funker.
Nå ble det langt her, men jeg tror vi er enige Vigdinil....