Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-06, 18:37   #14
ssskaldeman
Medlem

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Har jeg lagt egget?

Det låter ungefär som jag brukar göra. Jag brukar rekommendera mina "svåra fall" att äta rent i ett par veckor. Tre delar kött och en del fett. Ordentliga portioner. Och strunta i vågen.

När fettbrasan brinner ordentligt tar man ställning till vad man ska göra. Har man ett desperat behov av att gå ner i vikt, så som jag hade, fortsätter man att äta "rent" så länge man kan. Jag körde ganska rent i nio månader. (Ja, jag vet att det låter tufft. Men för mig gällde det livet.)

Är man inte lika mån om sin viktnedgång introducerar man ett nytt födoämne i veckan. Förslagsvis börjar man med det som brukar vara säkert, t ex smör och vispgrädde (kraemeflöte?). Fungerar det så tillför man fet ost. Det fungerar för de flesta, men inte alls för ett fåtal. Sen kan det vara dags med några grönsaker. Oliver/avocado klarar de flesta. (Välj helst oliver i olja.) Går det fortfarande bra tillför men några ovanjordgrönsaker - broccoli, sallad, vitkål, spenat, sparris eller vad det nu kan vara. Gul lök klarar jag själv. Tomater är man sparsam med, hellre då paprika. (Naturligtvis kan du göra dina tillägg i en annan ordning. Det här är en ordning som känns säker för mig.)

När man närmar sig sitt mål kan man försiktigt prova med något som man gärna vill komplettera med. Men då får man vara beredd på bakslag. Själv kan jag tyvärr inte äta fullkornsprodukter. Det är synd för jag saknar pasta Bolognese och pasta Carbonara. Men det kommer jag aldrig mer att kunna äta. Fullkornsbröd saknar jag inte ett dugg. Frukt äter jag då och då. För att det är gott. Men då går jag alltid upp i vikt.

Lycka till!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat