Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-06, 23:01   #17
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Mitt dilemma er at jeg mener en ketogen diett er det beste alternativet for vektnedgang - men jeg tror ikke det er det beste alternativet for sunn helse.
Jeg mener at bær, frukt og alle typer grønnsaker ( også de med høy GI ) , samt fullkorn er viktig for helsen..

Ja, jeg er enig med deg Zoë, - og det er DU som skal vurdere hva som er sunt for DIN helse. Det som er sunt for en annen er ikke nødvendigvis det for deg.
Det som er litt vanskelig er at mange tror at lavkarbo=ketogen diett og bare det. Og det er jo litt feil. Ketogen diett i en vektnedgangsfase er OK, men man bør absolutt ikke gå mer enn 3-6 mnd på en ketogen diett (dvs. være i ketose) uten legesjekk. Selv har jeg vært i ketose i nærmere et år i strekk uten problem eller plager. (snarere tvert i mot). Kjenner mange som har vært enda lenger - opptil flere år, - uten at de har helseplager. De er sunne & friske og går jevnlig til legekontroll. Alle blodprøver er flotte. Hva er usunt med det liksom ?

Mitt standard spørsmål til lavkarbo motstandere er: Kan du fortelle meg hva som er så sunt med sukker, hvitt raffinert mel, poteter, pasta og ris.
lavkarbo MÅ ikke være ekstremt ! Lavkarbo er ikke bare Atkins Induksjon, selv om både leger og forskere, journalister og andre syns å være av den formening. Lavkarbo er så uendelig mye mer.
Lavkarbo ER bær, frukt og alle typer grønnsaker, nøtter og korn + kjøtt, fisk, fugl, egg og meieriprodukter. Og det er et sunt godt og variert kosthold. Og det håper jeg vi på en eller annen måte kan klare å formidle på dette forumet.