Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun
Opprinnelig lagt inn av Zoë
Når du var i ketose så lenge - tok du mye vitamin og mineraltilskudd for å veie opp for frukt & bær?
Er det så mye mineraler i frukt & bær som vi ikke får i f.eks. grønnsaler da ? Jeg spiste bær hele tiden jeg. Bringebær, jordbær, blåbær bl.a. - mer enn jeg spiste før. Men de fleste frukter som er "vanlige" har jeg aldri tålt. Selv da jeg var i ketose spiste jeg mer grønnsaker en de fleste av de jeg kjenner.
Men jeg tok tilskudd ja. Det bør alle som slanker seg uansett syns jeg.
Jeg tok Spektro Multivitamin, Calcium m/magnesium og D-vit, Kaleroid (kalium), Omega 3-6-9, Folsyre, Magnesium og Bio-C vitamin.
Sitat:
Jeg kjenner stadig konflikten lavkarbo vs sunnhet - jeg ser på banan, mais og gulrot som matvarer proppfulle av sunnhet, og kjenner motstand mot at dette skal vær fy-mat for en lavkarber.
Hvor har du det fra at det er fy mat på lavkarbo da ? Joda, på Atkins Induksjon ja, men ikke når du har kommet videre. Vitsen er jo at du skal finne ut hva kroppen DIN tåler ! Det er ikke sikkert at ALLE frukter og grønnsaker er sunne for DIN kropp ! Jeg spiser ikke mye gulerot eller kålrabi eller mais, men det er fordi jeg ikke tåler det. De er veldig tungt fordøyelige grønnsaker og jeg må mose dem om jeg skal tåle det (deilig med kålrabistappe med litt gulerot og persille i). I den forstand at jeg legger på meg om jeg spiser mye av det. Dessuten har jeg aldri likt mais eller banan særlig godt. Noe av det får jeg mageknip av. Da er det ikke sunt for meg.
Det er det som er hele cluet, vi tåler og liker forskjellige ting. ALLE må ikke like banan og mais og gulrot, like lite som alle må like eller spise det jeg spiser.
Det som er fy på lavkarbo er kun sukker, hvitt mel, stivelseholdige produkter som poteter, pasta og ris. Disse kan skiftes ut med rug, bokhvete f.eks. og fullkornpasta og villris.
Sitat:
Men alt til sin tid; noe må man ofre for å gå n e d i vekt. Men min mening er at om man er normalvektig og ikke sliter med diabetes e.l, så skal man gjerne spise bananer - selv om de har høy GI.
Nettopp fordi de inneholder viktige næringsstoffer.
Ja, helt enig. I en slanke periode må man være villig til å kutte ut enkelte varer som gjør det vanskeligere å gå n e d i vekt. Men det behøver ikke å bety at man lever utsunt ! Det er mengder av grønnsaker man kan spise ! Og urter, bær og nøtter. Hverken Atkins, Torkil eller Fedon sier at man ikke skal spise bananer om man har lyst på dem. Men det blir feil om en skal spise dem om man ikke LIKER dem bare fordi det er næringsstoffer i dem, - sånn for å sette det på spissen. Og igjen, selv i ketose spiste jeg sunnere enn de fleste jeg kjenner !
Sist redigert av Nille : 01-04-06 kl 02:09.
|