Tråd: C-vitamin
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-06, 23:00   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Opprinnelig lagt inn av themonk

...når det gjelder mest bang for the buck så er askorbinsyre en vinner. Det er ikke noen kvalitetsforskjell på askorbinsyre, natriumaskorbat og kaliumaskorbat. Jeg tror alle blir tatt opp like bra i tarmen. Spørsmålet er heller hva som passer for deg. Askorbinsyre er fint hvis du har tendens til surt vev (altså høy ph i urin), noe som ikke er uvanlig.

Så askorbinsyre er altså BRA for syre-basebalanse hvis man har syreoverskudd? Jeg var redd for at det var motsatt, nemlig.

Jeg trenger mye C-vitamin (pga kronisk stress og lavt stoffskifte), og tar gjerne en 750 mg tablett (kalsiumaskorbat) to ganger i timen hvis jeg får vondt i halsen (det er for meg et klart tegn på at C-vitaminet i kroppen er i ferd med å bli brukt opp). Men er redd for at jeg får i meg for mye kalsium når jeg spiser disse. Virker kalsium og kalsiumaskorbat på samme måte i kroppen?

Jeg har tenkt at jeg kan kjøpe askorbinsyre og blande med nypepulver fra helsekosten pga antioksidantene - lurt?

For øvrig: Hadde tenkt å kjøpe en kilo askorbinsyre på apoteket her om dagen. Forrige gang jeg kjøpte, for litt over ett år siden, lå prisen på det apoteket på litt over 300 kr (billigste jeg fant). Nå kostet det over 700 kr - på samme apotek! Men jeg kunne få 30 % rabatt fordi de skulle slutte å selge askorbinsyre... Snart er det altså ikke mulig å få tak i dette i det hele tatt! Så det er nok lurt å kjenne sin besøkelsestid her...

Sist redigert av Huldr : 03-04-06 kl 00:39.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat