Sv: Lavkarbo som ikke virker. Trenger ekspertenes hjelp!
Hei!
Det første som slo meg er at du trener 7-8 timer hver dag. For meg høres det altfor mye ut. Overtrening er ikke bra, men det er ikke det som er saken, saken er at jeg skjønner godt frustrasjonen din. Selv begynte jeg med lavkarbo ved nyttår og hadde tenkt meg 25 kilo ned, etter de første 5 kilo i løpet av en måned stoppet alt opp, og jeg har vektmessig stått på stedet hvil i 2 måneder...
Men, jeg har kommet til det, at det ikke er VEKTtapet som betyr noe, det er FETTtapet, for det er jo fettet som skal bort, ikke vekten, og når du trener såpass mye som du gjør er det ikke rart at om det tapte fettet erstattes av muskler, som jo veier mer, med andre ord, det kan godt hende du faktisk er slankere nå enn for 3-4 uker siden, men du er altså ikke blitt lettere av den grunn.
Og det er vel det jeg har kommet til nå som jeg selv står stille, at det ikke er vekten, men fasongen som får avgjøre hva som er riktig, og jeg vet hvis jeg endelig en dag kommer oppi den gamle buksa som fremdeles henger i skapet og som nå er altfor trang, da vet jeg at jeg har riktig fasong den dagen buksa henger litt løst på kroppen, uansett om vekten skulle si 10kg mer enn sist jeg var oppi den buksa.
Og dessuten, det beste vektttapet går SAKTE, da får kroppen tid til å omstille seg, og huden tid til å trekke seg sammen. Mister du vekt fort, er det ikke mest fett du mister, men kanskje mest muskler, og du vil jo helst se veltrent og fin ut, ikke tynn og skranglete.
Det er ihvertfall de tankene jeg har gjort meg i kampen med mitt eget platå. Jeg hadde et mål om at de 25 kiloene skulle bort i løpet av fem måneder...vel, kanskje det blir to år, hva vet jeg, men bort skal de, og jeg gir ikke opp fordi om det går sakte.
Jan.
|