Sv: Atkins dietten
Opprinnelig lagt inn av milla
Hei!
Jeg studerer ernæring, og skal nå igang med å skrive semesteroppgave om atkins dietten. Er veldig interessert i å høre om fordeler og ulemper med denne dietten. Lurer litt på hva dere spiser, hvor mye mettet og umettet fett, kcal, hvor lenge dere har fulgt dietten, og om noen har fått målt kolesterol, triglyserider, osv.... Håper noen har lyst til å si litt om hvordan overgangen var! På forhånd takk
Jeg gikk ned 15 kg ganske raskt (1/2-3/4 år), mens de siste kiloene jobber jeg enda med. Har ikke fulgt Atkins by the book (med alle stegene), men holdt meg til et lavt karbohydrat nivå - uten å telle nøyaktig. Har lært meg hva jeg kan spise og spiser moderat av det som inneholder litt karbohydrater. Teller ikke kalorier i det hele tatt da dette ikek har noe med Atkinsdietten å gjøre.
Vil poengtere at atkins - for meg - er en diett og når jeg er "ferdig" vil jeg gå over på Fedon. Men fedon tilsvarer vel nesten Atkins fjerde og siste nivå...
Fordelen med atkins er DET VARIERTE KOSTHOLDET! Det irriterer meg grenseløst at den 'allemenne' oppfatningen av atkins er at man kun spiser proteiner og fett. Det er aldeles ikke sant. Jeg har aldri spist så variert og så mye grønt som med atkins. Jeg føler meg bedre, renere og sunnere! Passer på å få i meg nok av den riktige formen for fett: meierismør, rapsolje, nøtter osv.
Total kolestrolet mitt har gått ned fra 5.5 til 4.0, mens det gode har gått opp siden jeg begynte. Og alle andre prøver har vært fine. Trenger ikke å ta noen vitaminer eller mineraler eller andre tilskudd.
For å si det kort spiser jeg mye kjøtt og fisk og fugl. Og mye grønt som broccoli, champ, blomkål, rosenkål, paprika, tomat osv. Og egg, fløte, smør og ost.
Det eneste jeg unner meg som inneholder sukker er 70 % sjokolade, men dette spiser jeg sjeldent da jeg ikke er søtsnoken lengere