Sv: Ny her, lurer på denne lavkarbo list
Opprinnelig lagt inn av leil
I den store matvaretabellen står de fleste matvarer listet opp. Hvordan ser jeg hvilke matvarer som har høy eller lav GI? Hvordan kan jeg se om jeg skal velge H-Melk fremfor skummet f.eks? Vet ikke om jeg fikk forklart meg ordentlig. Som du skjønner er jeg "fersk." Det jeg vet er at jeg holder meg unna pasta, hvitt brød eller brød i det hele tatt, ris og sukker.
Tok også ut ei liste fra "iform.no" som viser GI. Skjønner ikke helt den heller jeg da... Det står jo greit hva som har høy og lav GI, men bak hvert produkt står det oppført to verdier. Hva indikerer de ulikie?
Fint om noen kan hjele meg.
Følger du noen filosofi?
Svaret vil avhenge av det. Lindberg sier skummet melk og legger mer vekt på å få fettet fra andre kilder. Andre filosofier ville sikkert valgt h-melk for å få mest fett.
GI over 55 er høy, 35-55 middels og under 35 lav, men ikke heng deg opp i disse verdiene. En matvare med høy GI og lite karbohydrater er bedre enn en matvare med høy GI og mye karbohydrater. Dette forholdet mellom glykemisk indeks og mengden karbohydrater kalles glykemisk belastning.
Jeg aner ikke GI, hvor mye karbohydrater eller GB på noe av det jeg spiser, men jeg vet at sukker, fint brød og poteter holder jeg meg unna.
|