Det er veldig bra å gå på lavkarbo under svangerskapet! Det er fordi det IKKE er sukker, mel, ris, pasta, poteter m.m. i kostholdet, som er uten næringsverdi. Dessuten får man IKKE blodsukkersvingninger, som er negativt når man er gravid. Dermed får man IKKE økt insulin og andre hormonubalanser, som øker risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.
Men man FÅR: Nok proteiner så den lille babyen kan vokse seg sterk uten å bli et lubbent "sukkerbarn". Dessuten nok fettsyrer slik at utviklingen av sentralnervesystemet (hjernen) foregår normalt. Nok folsyre slik at flere prosesser går bra. Nok jern, slik at ikke mor og barn er utslitt etter fødselen. Nok D-vitaminer og kalsium, slik at barnet får et sterkt skjelett. Og så videre, og så videre. Slik kunne jeg skrevet om alle næringsstoffer. For det er ikke til å komme fra at lavkarbo-kosthold automatisk blir et mer NÆRINGSRIKT kosthold. Vel og merke hvis man spiser nok egg, kjøtt, fisk, ost, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, oljer, avokado m.m.
Men NB: Man bør IKKE være i ketose når man er gravid (selv om veldig mange gravide som er kvalme er nettopp det...)
Lykke til til deg og din datter!