Nei, nå...! For svarte!
Dette står i Allers nr 15, fra 7. april, side 40:
"Dødssyk av Atkinsdietten.
En overvektig kvinne ble livstruende syk av å følge Atkinsdietten. Lavkarbo-dietter er ikke trygge og bør ikke anbefales som slankemetoder, mener den amerikanske medisinprofessoren Lynn Steffen ved New York School of Medicine. Hun kommer med denne advarselen i den siste utgaven av det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet.
Såkalte lavkarbo-dietter er storindustri på slankemarkedet. Den eldste versjonen er Atkinsdietten.
- Lavkarbohydrat-dietter for slanking er langt fra sunt, siden de er knyttet til syreforgiftning, forstoppelse, diaré, dårlig ånde, hodepine og generell utmattelse, for å nevne noen få bivirkninger, hevder medisinprofessoren.
I den samme utgaven av tidsskriftet rapporteres om et tilfelle hvor en 40 år gammel overvektig kvinne ble dødssyk av syreforgiftning fordi hun fulgte Atkinsdietten.
Denne typen dietter går ut på å endre kostholdet, slik at man unngår de fleste typer karbohydrater. Isteden anbefales det å spise fett- og proteinrik mat. Det vil si at maten vi ellers advares mot, er anbefalt her. (Kilde: forskning.no)"
Jeg kjente bare hvor rasende jeg ble... Min første tanke var selvsagt å skrive til Allers, men jeg stoler ikke helt på meg selv der... Så derfor poster jeg det her, for her inne er det massevis av folk som kan det der. Håper noen tar fatt i det!
Det skal jo ikke særlig fantasi til for å regne ut at den syke damen ikke kan ha FULGT dietten... Sannsynligvis har hun ikke drukket vannet sitt, antar jeg. Det ville jo også ha hjulpet på f eks hodepinen. Utmattelsesfølelsen går jo over etter et par dager, og dårlig ånde vet vi hva det kommer av... Forstoppelse og diaré kan være et problem, men også det kan man jo finne hjelp for...
Virker som det hele er gammelt gruff som kommer opp igjen, men likevel blir jeg så sint!
Typisk å overse alle studier som viser at dette IKKE stemmer...