Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-06, 13:22   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ost og Light brus

Opprinnelig lagt inn av polvott

Jeg lurer på hvorfor vi på Atkins skal regne 1 karbo pr. 25 gram ost og pr. dl. lettbrus når det ikke er karbohydrater i dette?

Er det noen grunn eller er det bare for å ha kontroll?

Alle matvarer har karber i seg. Det kan være lite, men alle har. Grunnen er at produsenter ikke er pliktig til å oppgi antall karber om det er under 1 karb pr dl. eller pr 100 gram. Dvs. selv om det står 0 karber på kan varen ha 0.9 gram karber pr dl eller pr 100 gram.

For å unngå såkalte "skjulte karber" - (dvs. mange 0,9 gram'ere som til slutt kan bli ganske mange i løpet av en dag), anbefaler Atkins å telle 1 karb pr dl brus og 1 karb pr 30 gram ost (i mi bok iallefall) for å unngå at vi spiser for mye av "de skjulte" uten å ha kontroll. Min erfaring er at når det gjelder norske oster er det greitt å regne 1 karb pr 100 gram siden innholdsfortegnelsene våre her i Norge er ganske klare, og 1 karb pr 100 gram ser ut til å stemme for de fleste oster vi bruker her.

Det viktigste er å huske på at ALLE matvarer har karber, selv om produsentene som sagt ikke er pliktig til å oppgi det om det er under 1 gram pr 100 gram. Baconcrisp er et godt eksempel. Det har produsentene selv bekreftet på mailforespørsel at det er 0.75 carb pr 100 gram.