Sv: Jeg får ikke reise til Ebeltoft...
Kjære Iset!
Jeg har lest hele tråden her nå, og synes det er mye bra her som jeg ikke trenger å gjenta. Men jeg vil bare si at jeg har hatt det samme problemet som deg mht psykologer/andre psykoterapeuter. Jeg har veldig vanskelig for å stole på dem. Men likevel vet jeg at å klare seg på egen hånd (uten kvalifisert hjelp) ikke er noe alternativ når man har store problemer. Det gjelder å finne noen som du har kjemi med, noen du kan stole på - det tror jeg finnes for deg også.
Prøv Ellen Anker-Nilssen - Fedonisten har et godt råd her tror jeg. Eller, hvis jeg kan anbefale det jeg selv går i - NLP. Det er en metode det er vanskelig å forklare, men som virker raskere enn langvarig samtaleterapi. Det går ut på å forandre "kartet" vi har over virkeligheten. Ikke noe hokus-pokus, men dyptgående terapi som virker UTEN at du trenger å brette deg ut. Du behøver ikke å fortelle masse om hva du har opplevd. Jeg kan ikke si hvor lang tid det tar, men små forandringer skjer ganske fort i måten du opplever ting på.
Det er en som driver med NLP som har spesialisert seg på spiseforstyrrelser. Hougen heter han. Jeg kjenner ikke til ham personlig, men har hørt at han behandler folk med suksess (via media). Han sier på hjemmesida si at "noen uker eller måneder bør være nok for å komme ut av en spiseforstyrrelse".
http://www.hougen.no/index.htm
Nå ser jeg at han ikke er så god på det med kosthold da... (Han nevner Fedon Lindberg i forbindelse med ortoreksi ) Men det spiller egentlig ingen rolle i NLP-prosessen, det handler ikke om rådgivning i forhold til kosthold Les ihvertfall litt rundt på sidene, det står veldig mye nyttig og glupt der!
Er du glad i kroppen din? Eller forakter du den? Eller er du likegyldig? Kroppen din er det aller viktigste du eier, for hva skulle du gjort uten den? Derfor er det viktig å ta vare på den, føle omsorg for den. Det gjelder ikke bare kroppen din, men hele deg som mennesker, hele din personlighet. Oppleve deg selv som et verdifullt menneske.
Hougen forklarer deg hva du kan gjøre for å bli frisk. Ikke bare det, men går et skritt videre. Han hjelper deg til å finne og bruke dine ressurser slik at du får troen på at du kan nå målene i livet ditt. Det skal være en seilas mot spennende kyster.
Hougen jobber på samme måte som lærere. Han gir deg oppgaver i form av øvingsark. Det er læring, ikke bare for forstanden, men også for kropp og følelser. Din oppgave er å lese dem, og gjøre de øvelsene som der er beskrevet. Derom du ikke får dem til, så har du rett til å si fra. Det er Hougens oppgave å forklare deg stoffet slik at du forstår det og får det til. Det er din rett å si fra om du ikke forstår det, eller ikke får det til.
Går man i behandling, er det behandleren som skal gjøre deg frisk. Slik også i ulike former for terapi. Legen gir deg medisin, akupunktøren setter nåler, massøren masserer musklene dine. Du er den passivt mottagende.
I undervisning er det annerledes. Språklæreren forklarer ord, grammatikk og uttale, og gir deg lekser. Du gjør leksene. Du tar aktivt del i prosessen. Du lærer ikke bare i timene, men også når du jobber med stoffet mellom timene. Slik er det Hougen arbeider. Han gir deg oppgaver som dere går gjennom i løpet av timen. Så får du øvingsarkene med deg hjem.
Mange vil klare alt selv. Derfor søker de ikke hjelp for sitt psykiske problem. De tenker ikke på at når de skal lære et språk, går de på kurs. Det er en selvfølge å søke assistanse når vi skal lære oss noe nytt. Slik er det også i Hougens timer. Hougen underviser deg, og du gjør øvelsene.
Positiv tenkning er ikke nok. Noen har øvd seg i positiv tenkning i årevis, men har ikke blitt friskere. All kunnskap sitter i hodet, men intet i hjerte og mage, våre viktigste følelsessentre. Den gode tilstand må oppleves i hele kroppen. Det er først da det fungerer. Det nytter ikke å leve isolert i hodet. Du må føle deg hjemme i din egen kropp. Mennesker vi elsker, oppsøker vi. Mennesker vi hater, forakter vi. Dette gjelder også forholdet til vår egen kropp. Hougen viser deg hvordan du får til bake et godt forholdet til deg selv og kroppen din.
Jeg vet det virker litt merkelig med NLP... men det er faktisk veldig virksomt, altså. Og mye mindre drastisk enn en operasjon, som jeg synes du bør velge som absolutt siste utvei. Men om du står i operasjonskø likevel kan du jo prøve andre ting i mellomtiden!
Ønsker så veldig at du skal få det til, Iset! 
|